بسیاری از افراد حداقل برای یکبار در طول عمر خود دچار به ریزش مو علائم آن و راه درمان آن فکر کرده اند. بسیاری از افراد با دیدن تعدادی مو روی روی لباس یا تخت خواب خود با خود فکر کرده اند که آیا ریزش مو به این صورت طبیعی است یا خیر؟ اما واقعیت این است که بد انسان به طور طبیعی حدود 100 تار مو از دست میدهد پس نباید نگرانی از این بابت داشت. همه تارهای ریخته شده مو نشان از بیماری ریزش مو نیست.

اما اگر ریزش موی شما واقعا بیش از حد معمول است باید آن را جدی بگیرید. می توان چندین موضوع به عنوان علت ریزش مو بر شمرد. شما باید آن را به طور دقیق شناسایی و یا از پزشک کمک بگیرید

 

چه عواملی باعث ریزش مو می شود؟

ریزش مو دلایل زیادی دارد. چه چیزی باعث ریزش مو شما می شود تعیین کند که آیا موهای شما:

 

  • به تدریج یا ناگهان می افتد
  • نازک
  • می تواند به تنهایی دوباره رشد کند
  • برای رشد مجدد به درمان نیاز دارد
  • برای جلوگیری از ریزش دائمی مو به مراقبت فوری احتیاج دارد

 

علل ریزش مو

ریزش مو ارثی

هم زنان و هم مردان این نوع ریزش مو را ایجاد می کنند که شایع ترین علت ریزش مو در سراسر جهان است. در مردان ، به آن ریزش مو با الگوی مردانه گفته می شود. زنان از ریزش مو با الگوی زنانه برخوردار می شوند. صرف نظر از اینکه در مرد یا زن بروز کند ، اصطلاح پزشکی آلوپسی آندروژنی است.

مهم نیست که از کدام اصطلاح استفاده کنید ، این بدان معنی است که شما ژنهایی به ارث برده اید که باعث می شوند فولیکول های مو کوچک شود و در نهایت متوقف شود. کوچک شدن می تواند از همان نوجوانی شروع شود ، اما معمولاً بعداً در زندگی شروع می شود.

ریزش مو ارثی

 

در خانمها ، اولین علامت قابل توجه ریزش موی ارثی معمولاً نازک شدن کلی یا قسمت گسترده تر است.

هنگامی که یک مرد ریزش موی ارثی دارد ، اولین علامت اغلب موهای زاید یا لکه های طاس در بالای سر خود است.

آیا رشد مجدد امکان پذیر است؟

بله ، درمان می تواند به متوقف کردن یا کند شدن ریزش مو کمک کند. همچنین ممکن است به تقویت مو کمک کند. هرچه زودتر درمان شروع شود ، هر چه بهتر عمل شود. بدون درمان ، به ریزش مو ادامه خواهید داد.

 

سن

با افزایش سن ، بیشتر افراد به دلیل کند شدن رشد مو ، متوجه برخی ریزش مو می شوند. در بعضی مواقع ، فولیکول های مو رشد مو را متوقف می کنند ، و این باعث می شود موهای روی پوست سر ما نازک شود. موها همچنین رنگ خود را از دست می دهند. خط موی زن به طور طبیعی شروع به فروپاشی می کند.

آیا رشد مجدد امکان پذیر است؟

درمان زودهنگام ، به بعضی از افراد کمک می کند که موهای خود را دوباره ببندند.

 

آلوپسی آرهاتا

آلوپسی آرئاتا نوعی بیماری است که وقتی سیستم ایمنی بدن به فولیکولهای مو حمله می کند (موها را در خود نگه می دارد) ریزش مو ایجاد می کند. می توانید در هر مکانی از بدن ، از جمله پوست سر ، داخل بینی و گوش های خود ، موهای خود را از دست دهید. برخی از افراد مژه یا ابرو را از دست می دهند.

آیا رشد مجدد امکان پذیر است؟

بله. اگر موهای شما به تنهایی رشد نکند ، درمان ممکن است به تحریک رشد مجدد کمک کند.

 

درمان سرطان

اگر شیمی درمانی دریافت کرده یا تحت درمان با پرتودرمانی قرار گرفته اید ، ممکن است در طی چند هفته از شروع درمان ، موهای خود (یا اکثر آنها) را از دست دهید.

آیا رشد مجدد امکان پذیر است؟

موها معمولاً طی چند ماه پس از اتمام شیمی درمانی یا پرتودرمانی به سر یا گردن ، دوباره رشد می کنند. متخصصان پوست می توانند دارویی را برای کمک به رشد سریع تر مو ارائه دهند.

آیا قابل پیشگیری است؟

پوشیدن کلاه خنک کننده قبل ، حین و بعد از هر جلسه شیمی درمانی ممکن است به جلوگیری از ریزش مو کمک کند.

 

زایمان ، بیماری یا سایر عوامل استرس زا

چند ماه پس از زایمان ، بهبودی در اثر بیماری یا انجام عمل جراحی ، ممکن است در موهای خود یا بالش خود موهای بیشتری را مشاهده کنید. این همچنین می تواند بعد از یک زمان استرس زا در زندگی شما اتفاق بیفتد مانند طلاق یا فوت یک دوست عزیز.

آیا رشد مجدد امکان پذیر است؟

اگر استرس متوقف شود ، بدن شما تنظیم می شود و ریختن بیش از حد متوقف می شود. هنگامی که ریختن متوقف می شود ، اکثر افراد می بینند که موهایشان در طی 6 تا 9 ماه پر از حالت طبیعی خود را به دست می آورد.

مراقبت از مو

اگر موهای خود را دائم رنگ، دکلره یا کراتینه کنید ، ممکن است به موهای شما آسیب برساند. با گذشت زمان ، این آسیب می تواند به ریزش مو منجر شود.

آیا رشد مجدد امکان پذیر است؟

شما می توانید نحوه مراقبت از موهای خود را تغییر دهید ، که می تواند از ریزش مو جلوگیری کند. هنگامی که به یک فولیکول مو آسیب می رسانید ، مو نمی تواند از آن فولیکول رشد کند. داشتن بسیاری از فولیکولهای آسیب دیده مو باعث ایجاد لکه های دائمی طاس می شود.

 

مدل مو روی پوست سر شما کشیده می شود

اگر اغلب موهای خود را محکم به عقب می کشید ، کشیدن مداوم می تواند به ریزش دائمی مو منجر شود. نام پزشکی این بیماری آلوپسی کششی است.

آیا رشد مجدد امکان پذیر است؟

خیر. با ایجاد برخی تغییرات می توانید از ریزش مو جلوگیری کنید.

 

عدم تعادل هورمونی

یکی از دلایل عمده این عدم تعادل سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است. این بیماری منجر به ایجاد کیست در تخمدان های خانم ها به همراه علائم و نشانه های دیگری می شود که شامل ریزش مو است. قطع برخی از قرص های ضد بارداری می تواند باعث عدم تعادل موقتی هورمونی شود. زنانی که دچار عدم تعادل هورمونی هستند ، می توانند نازک کننده مو (یا ریزش مو) در پوست سر خود ایجاد کنند.

آیا رشد مجدد امکان پذیر است؟

درمان ممکن است کمک کند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره درمان ریزش مو با هورمون درمانی کلیک کنید

 

عفونت پوست سر

عفونت پوست سر می تواند منجر به نواحی پوسته پوسته و گاه ملتهب در پوست سر شما شود. ممکن است ببینید چه نقاط سیاه کوچک روی پوست سر شما به نظر می رسد. اینها در واقع گلهای مو هستند. برخی از افراد یک نقطه طاس ایجاد می کنند.

آیا رشد مجدد امکان پذیر است؟

بله ، درمان می تواند از عفونت خلاص شود. پس از پاک شدن عفونت ، مو تمایل به رشد دارد.

 

دارو

یک عارضه جانبی احتمالی برخی داروها ریزش مو است. اگر فکر می کنید دارویی باعث ریزش مو شما می شود ، از دکتر که تجویز کرده است بخواهید که ریزش مو یک عارضه جانبی احتمالی است یا خیر. ضروری است که قبل از صحبت با پزشک ، مصرف دارو را متوقف نکنید. قطع ناگهانی برخی از داروها می تواند باعث مشکلات جدی در سلامتی شود.

آیا رشد مجدد امکان پذیر است؟

بله

 

پسوریازیس پوست سر

بسیاری از افرادی که به پسوریازیس پلاک مبتلا می شوند در بعضی از موارد پسوریازیس را در پوست سر خود بروز می دهند. این می تواند به ریزش مو منجر شود.

آیا رشد مجدد امکان پذیر است؟

هنگامی که پسوریازیس پوست سر پاک شد ، مو تمایل به رشد مجدد پیدا می کند ، اما این کار به زمان نیاز دارد. با رعایت نکات این متخصصین پوست ، ممکن است بتوانید از ریزش مو جلوگیری کنید.

 

موهای خود را بکشید

بعضی افراد موهای خود را می کشند ، غالباً برای رفع استرس. ممکن است آنها از اینکه موهایشان را می کشند غافل باشند. اصطلاح پزشکی برای آن trichotillomania است.

آیا رشد مجدد امکان پذیر است؟

اگر شما فولیکول های مو را نابود نکرده اید ، بله. برای رشد مجدد موهای خود ، باید جلوی کشیدن آن را بگیرید.

 

آلوپسی زخم

این حالت وقتی التهاب فولیکول های مو را از بین می برد ، ایجاد می شود. پس از از بین بردن ، یک فولیکول مو نمی تواند مو رشد کند. شرایط متنوع می تواند باعث این امر شود. نام پزشکی این گروه از شرایط ، آلوپسی سیکراتریک است.

آیا رشد مجدد امکان پذیر است؟

هنگامی که یک فولیکول مو از بین برود ، نمی تواند مو را دوباره رشد دهد. ابتلا به این شرایط در مراحل اولیه می تواند از ریزش بیشتر مو جلوگیری کند.

 

عفونت مقاربتی

در صورت عدم درمان ، عفونت مقاربتی (STI) می تواند به ریزش مو منجر شود. سفلیس چنین STI است. سیفیلیس که در صورت عدم درمان باقی مانده است ، می تواند باعث ریزش موی لکه دار در پوست سر ، ابروها ، ریش و جاهای دیگر شود. سایر STI ها همچنین می توانند باعث ریزش مو شوند.

آیا رشد مجدد امکان پذیر است؟

بعد از درمان STI ، موها اغلب شروع به رشد مجدد می کنند.

 

بیماری تیرویید

اگر با تیروئید خود مشکلی دارید ، ممکن است نازک شدن مو را ببینید. برخی افراد متوجه می شوند که موهایشان هنگام مسواک زدن در توده بیرون می آیند.

آیا رشد مجدد امکان پذیر است؟

بله ، درمان بیماری تیروئید می تواند ریزش مو را معکوس کند.

 

بیوتین ، آهن ، پروتئین یا روی خیلی کم است

اگر به اندازه یک یا چند مورد از این موارد به اندازه کافی نرسیدید ، می توانید ریزش موی قابل توجهی داشته باشید.

آیا رشد مجدد امکان پذیر است؟

بله. هنگامی که بدن شما به اندازه کافی از مواد مغذی از دست رفته استفاده می کند ، موها دوباره رشد می کنند.

 

اصطکاک

افراد می توانند ریزش مو ایجاد کنند که چکمه ها ، جوراب ها یا لباس های تنگ که اغلب به پوست خود مالیده می شوند. اصطلاح پزشکی برای این ، آلوپسی اصطکاک است.

آیا رشد مجدد امکان پذیر است؟

با متوقف کردن مالش مو به تنهایی دوباره رشد می کند.

 

سموم

به آرامی مسمومیت می تواند به ریزش مو منجر شود. سموم که می توانند باعث ریزش مو شوند شامل آرسنیک ، تالیم ، جیوه و لیتیوم هستند. اگر مقدار زیادی وارفارین مصرف کنید ، که در سموم موش یافت می شود ، همچنین می تواند باعث ریزش مو شود. مصرف مقادیر زیادی ویتامین A یا سلنیوم نیز سمی است و می تواند باعث ریزش مو شود.

آیا رشد مجدد امکان پذیر است؟

بله ، موهای دیگر هنگامی که دیگر در معرض سم نیستید ، دوباره رشد می کند.

 

در حالی که بسیاری از دلایل ریزش مو با موفقیت قابل درمان هستند ، اما مهمترین روش درمانی موثر در یافتن علت های ریزش مو است. بدون تشخیص دقیق ، درمان اغلب بی اثر است. شما می توانید برای اطلاع از درمان ریزش مو با راهکارهای موثر و علمی به لینک زیر مراجعه کنید:

https://mag.mahtateb.com/fa/%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B1%DB%8C%D8%B2%D8%B4-%D9%85%D9%88

 

http://tecnoplus.blog.ir/