شاید بتوان گفت دلیل علاقه و تمایل تجار و بازرگانان ایرانی به معامله با فروشندگان دبی و به طور کلی کشور امارات این باشد که در این کشور بازرگانان و نهادهای وارد کننده ی کالا به هیچ عنوان هزینه ی گمرکی پرداخت نکرده و در نتیجه هزینه ها نسبت به کشورهای دیگر پایین تر است و مشکلی از بابت ترخیص کالا از دبی برای تجار وجود ندارد.
جهت انجام کارهای ترخیص کالا از دبی بایستی از مراحل و قوانین کشور امارات در مورد ترخیص انواع کالا و محموله آگاهی و اطلاعات کاملی داشته باشید.
 

مراحل ترخیص کالا از دبی

 

الف ) داشتن آگاهی و اطلاعات کافی در مورد مشخصات کالا


جهت انجام مراحل ترخیص کالا از دبی ، تجار و بازرگانان بایستی اطلاعات جامعی در مورد مشخصات فنی و همچنین قیمت کالاها از فروشندگان کالا در دبی کسب کنند و در اظهارنامه درج کنند.
 

ب ) تجزیه و تحلیل هزینه ی کالاهای وارداتی


فرایند قیمت گذاری بر روی کالاها و محصولاتی که از دبی وارد کشورمان ایران می شوند به عواملی نظیر درصد نیاز افراد جامعه، قیمت پایانی کالا ، اوضاع بازارهای داخلی برای بررسی بستر فروش کالا و فصل مناسب فروش آن کالا در بازار بستگی دارد.
افراد و شرکتها بایستی پیش از انجام هرگونه معامله و واردات کالا، از تعرفه های گمرکی این کالاها باخبر شوند . لازم به ذکر است که فروشنده نیز وظیفه دارد پیش فاکتور محصول را به گمرک صادر کند.
 

ج )تعیین قیمت تمام شده ی کالا 


قیمت تمام شده ی کالا هنگامی تعیین می گردد که بر روی کالای مورد نظر محاسبات گمرکی انجام شده باشد و نیز برگه ی ترخیص کالا برای آن جنس صادر شده باشد و البته هزینه های جابجایی و انبارداری کالا و ... نیز لحاظ شده باشد.





ترخیص کالا از دبی

 

فرایند ترخیص کالا از دبی



کشور امارات که به عنوان یکی از معروف ترین قطب های تجاری دنیا در منطقه خلیج فارس شناخته می شود، ارتباطات تجاری و اقتصادی محکمی را با بسیاری از کشورها از جمله ایران برقرار نموده است. همانطور که گفتیم از آنجایی که امارات هیچ هزینه ی گمرکی از تجار و شرکت های وارد کننده اخذ نمی کند، لذا همه ی کالاهایی که از این کشور صادر می شوند، با قیمت اصلی خود می باشد که همین موضوع سبب می شود تاجران و بازرگانان ایرانی جهت کاهش هزینه های ناشی از حمل و نقل و گمرکی، جهت خرید و وارد کردن کالا از کشور امارات به خصوص شهر دبی مبادرت ورزند. به همین دلیل در نظر گرفتن قوانین خاص برای ترخیص کالا از دبی از جمله سیاست های مهم این کشور در امر صادرات کالامی باشد.

با توجه به  وجود تفاوت در زبان و فرهنگ تجار ایرانی و فروشندگان خارجی، تسلط به زبان انگلیسی ضروری به نظرمی رسد. لذا همراه داشتن یک مترجم و نیز مشاور به منظور انجام امور مرتبط با ترخیص کالا از دبی از  جمله اساسی ترین نکاتی است که شرکت های تجاری و بازرگانان ایرانی بایستی به آن دقت وتوجه کافی داشته باشند. به طور کلی جهت ترخیص کالا از دبی علاوه بر نکات ذکر شده در بالا توجه به نکات زیر حائز اهمیت می باشد:
 

اخذ مجوزات لازم برای کالاهای وارداتی

 

هنگامی که کالاهای تجاری و به عبارتی وارداتی ، وارد گمرک می شوند، لازم است که تمامی استانداردها ومجوزات لازم را دریافت کرده باشند. ارائه مدارک ضروری و لازم مبنی بر سلامت کالا به اداره گمرک بسیار مهم بوده و ورود محموله ها از دبی به هیچ عنوان مستثنی از بازرسی های لازم نمی باشد. به این مفهوم که ادارات گمرکی بدون توجه و استثنا قائل شدن به کشوری که طرف قرارداد بازرگانان ایرانی است ، همه مقررات و قوانین تجارت داخلی کشور ایران را اعمال می نمایند. به عنوان مثالاز ورود کالاها و محموله های غیرمجاز از جمله مواد مخدر و مشروبات الکلی به شدت جلوگیری می کنند و بر سلامت و بهداشت کالاهای وارداتی نظارت کافی را دارند. در اداره های گمرکی عموما تمامی اسناد مربوط به کالاها با دقت بالایی مورد بررسی قرار می گیرد و پس از اخذ تائیدیه از طرف فروشندگان و شرکت های دبی، مراحل دیگر ترخیص کالا از دبی صورت می گیرد. چهت ترخیص کالا از دبی می توانید از خدمات ترخیص کالا طاها خلیج استفاده کنید.

یکی دیگر از مهمترین و احتمالا پرکاربردترین مجوزها، مجوز وزارت بهداشت جهت ترخیص کالا می باشد. همه وارد کنندگان مواد غذایی و نیز تاجران  لوازم آرایشی و بهداشتی، بایستی برای دریافت این مجوز برای ترخیص محموله ی خود اقدام کنند. اخذ این مجوز نیز، تقریبا پروسه اداری پیچیده و مهمی دارد. چند مورد ازمستندات ضروری و مورد نیاز برای اخذ این مجوز شامل ارائه ی برگه ی مواد تشکیل دهنده و فرمول ساخت کالا و نیز برگه آنالیز کالا، همراه با مجوزهای وزارت بهداشت کشور مبدا می باشد.




مجوز های ترخیص کالا از دبی
 

از دیگر مجوزهای مهم قابل ذکر در این بخش می توان به اخذ مجوز وزارت راه در مورد کالاهایی که توسط شرکت های غیر ایرانی منتقل شده اند؛ مجوز سازمان انرژی اتمی برای وسیله هایی نظیر تلفن های بی سیم، تلفن های همراه و دستگاه های پیشرفته پزشکی؛ مجوز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای تمامی کالاهای وارد شده به عنوان اسباب بازی و سرگرمی کودکان  به کشور و... اشاره کرد.
کالاهایی وارد شده از دبی  بایستی تمامی کدها و مجوزات ضروری استاندارد اولیه را از سازمان ها و نهادهای ذی ربط اخذ کنند. همه ی این مجوزات پیش از ارائه برگه ی ترخیص کالا از دبی انجام می گیرد. همینطور انجام بازرسی های لازم و دریافت نمونه کالاها پس از تولید انبوه و پیش از حمل، از نکات ضروری دیگر به هنگام ترخیص کالا از دبی می باشد.

 

مطالعه بیشتر: ترخیص کالا از گمرک ایران

افزون بر آنچه ذکر شد، به هنگام ترخیص کالا از دبی، هماهنگی های لازم جهت حمل محموله، پرداخت هزینه بالانس کالا با میزان توافق شده، اصل سند حمل کالا از فروشنده، ترانزیت کالا به دیگر نهادهای گمرکی، اسناد تامین ارز و در برخی موارد اسناد کشتیرانی، پیگیری رسیدن محموله به گمرک، در صورت لزوم اسناد بازرسی، هزینه ی حمل کالاها به انبار پس از اتمام  کارهای ترخیص و در نهایت انجام تعهدات ارزی و تعهدات مالیاتی و ... از نکات قابل ذکر برای اطلاع تاجران ایرانی می باشند.

منبع:http://tahakhalij.ir