پوست حساس یک بیماری شایع است و به این معنی است که پوست شما بیشتر مستعد واکنش هایی مانند قرمزی و خارش است. اکثر افرادی که پوست حساسی دارند متوجه خارش، سوزش و سوزش گاه به گاه یا مکرر لکه های پوستی می شوند. پوست حساس بسیار قابل درمان است و ممکن است نیاز به مراجعه به متخصص پوست داشته باشد.

در حالی که غیر معمول است، اما گاهی اوقات پوست حساس می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی تر مانند بیماری کلیوی باشد، بنابراین همیشه ایده خوبی است که به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مراجعه کرده و آن را بررسی کنید. با هم، شما قادر خواهید بود برنامه ای را ایجاد کنید که معمولاً شامل تسکین خارش یا درد، درمان علت حساسیت و ایجاد برنامه ای برای محافظت از پوست خود در برابر عوامل تحریک کننده در آینده است.

 

پوست حساس

 

نشانه ها

علائم پوست حساس ناشی از شکسته شدن سد محافظ پوست شماست. این می تواند ناشی از محیط، کم آبی یا یک بیماری زمینه ای باشد. علائم عبارتند از:

  • تکه های زبر و پوسته
  • بافت چروکیده و خشن
  • سرخی
  • تورم
  • زخم های باز یا پوسته زرد روی پوست
  • لایه برداری پوست

پوست حساس می تواند هم علائم عینی و هم علائم ذهنی ایجاد کند. علائم عینی تغییرات فیزیکی هستند که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند مشاهده کند، مانند قرمزی، تورم یا زخم. آنها تغییراتی در سد محافظ پوست شما هستند و از منظر یک خارجی به راحتی قابل مشاهده هستند.

علائم ذهنی به احساساتی اشاره دارد که پوست حساس می تواند ایجاد کند، مانند خارش، سوزش و درد. آنها به همان اندازه واقعی هستند، اما فقط توسط شما احساس یا مشاهده می شوند.

زمانی که هیچ کس نمی تواند علائم شما را ببیند

تجربه حساسیت پوستی بدون علائم ظاهری می تواند خسته کننده باشد. دیگران ممکن است درک نکنند که وضعیت شما چقدر ناراحت‌کننده است، و ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است کار سخت تری برای تعیین علت داشته باشد.

هنگام مراجعه به پزشک، نوشتن فهرستی از علائم ذهنی که تجربه کرده اید می تواند مفید باشد. این به متخصص پوست شما تصویر کاملی می دهد و به شما کمک می کند تا تشخیص درست را دریافت کنید. همچنین زمانی که سعی می کنید تمام علائم را در قرار ملاقات کوتاه خود به خاطر بسپارید، فشار را از شما دور می کند.

علل

اگر از خود می پرسید: "چرا پوست من درد می کند؟" یکی از این دلایل ممکن است مقصر باشد.

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی به التهابی اطلاق می شود که در صورت قرار گرفتن در معرض محرک در پوست شما ایجاد می شود.

هنگامی که یک ماده محرک، مانند یک عطر قوی در مواد شوینده لباسشویی، با پوست شما تماس پیدا می کند، باعث آسیب جزئی به سطح می شود. در پاسخ، بدن شما سعی می کند با یک پاسخ ایمنی از خود در برابر این تهدید درک شده محافظت کند.

این مشابه چیزی است که در طول یک واکنش آلرژیک پوست تجربه می کنید. درماتیت تماسی یک نوع رایج اگزما است.

آلرژی

درماتیت یا التهاب پوست نیز می تواند در اثر واکنش آلرژیک ایجاد شود. هنگامی که پوست شما پاسخ آلرژیک دارد، به این معنی است که سیستم ایمنی بدن شما در حال افزایش است. هنگامی که پوست شما یک ماده حساسیت زا مانند گرده را هنگام کشیدن علف های هرز لمس می کند، بدن شما سعی می کند با آزاد کردن سلول های T از خود محافظت کند. این فرآیند می تواند منجر به قرمزی و خارش شود.

آکنه روزاسه

روزاسه یک بیماری پوستی است که باعث قرمزی و تورم در صورت و گردن می شود. ممکن است به صورت برافروختگی گونه ها شروع شود و گاهی به گوش گسترش یابد. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی پاسخی برای علت بروز روزاسه ندارند، اما آنها می‌دانند که افرادی که پوست روشن دارند و سابقه خانوادگی دارند بیشتر در معرض خطر هستند.

آکنه

اگر از دوران نوجوانی خود بدون آکنه جان سالم به در برده اید، یکی از افراد خوش شانس هستید. آکنه یک بیماری پوستی است که باعث ایجاد جوش بر روی پوست می شود. این شایع ترین دلیل مراجعه به متخصص پوست است. افسانه های زیادی در مورد علت آن وجود دارد، اما آکنه زمانی ایجاد می شود که منافذ پوست شما مسدود شود.

پوست خشک

به نظر می رسد هوای خشک زمستانی ممکن است برای ایجاد حساسیت پوست شما کافی باشد. طبق گفته انجمن درماتولوژی آکادمی آمریکا، خشکی بیش از حد پوست می تواند شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری پوستی دیگری به دلیل تحریک و خارش قرار دهد.

علل دیگر

علل کمتر شایع حساسیت می تواند از سن تا آب و هوا و همه چیز در این بین متغیر باشد. با افزایش سن، پوست شما رطوبت خود را از دست می دهد و می تواند خشک و ترک خورده شود و شما را در معرض خطر پوست حساس قرار دهد.

برخی داروها، به ویژه آنهایی که فشار خون را درمان می کنند، می توانند باعث کم آبی بدن و در نتیجه خشکی و تحریک پوست شوند. تغییرات هورمونی، مانند تغییرات در طول چرخه قاعدگی نیز می تواند بر پوست تأثیر بگذارد. اگر تا به حال تحت درمان سرطان قرار گرفته‌اید، ممکن است لکه‌هایی از پوست خشک و خارش‌دار را به عنوان یک عارضه جانبی متوجه شده باشید.

گویی به یک دلیل دیگر برای دوری از سیگار نیاز ندارید – سیگار کشیدن پیری پوست را تسریع می کند و می تواند منجر به چین و چروک و سوزش زودرس شود. آلودگی و برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی نیز می توانند در این امر نقش داشته باشند.

زنان بیشتر در معرض خطر هستند

مطالعات جهانی نشان داده است که حدود 50 تا 61 درصد از زنان و 30 تا 44 درصد از مردان پوست حساس را تجربه کرده اند. یک نظریه برای اینکه چرا زنان بیشتر مستعد حساسیت پوست هستند، تفاوت در ضخامت پوست است. زنان همچنین ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی بیشتر در معرض خطر کم آبی و خشکی پوست باشند. این نظریه ها هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز دارند

شرایط جدی

اکثر موارد پوست حساس را می توان به راحتی درمان کرد، اما مهم است که به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات تحریک پوست می تواند نشانه ای از چیزهای جدی تر باشد. بیماری هایی که بر پوست یا خون شما تأثیر می گذارند، گاهی اوقات می توانند به صورت پوست حساس ظاهر شوند. اگر در مورد لکه جدید پوست حساس نگرانی دارید، فوراً با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

شرایط زیر ممکن است باعث ایجاد پوست حساس شود:

  • سرطان پوست
  • لنفوم هوچکین
  • بیماری کلیوی
  • بیماری کبد
  • زونا
  • اسکلروز چندگانه
  • HIV و سایر شرایط خودایمنی 6

تشخیص

ارائه دهنده مراقبت های اولیه یا متخصص پوست شما به احتمال زیاد می تواند با مشاهده پوست حساس شما را تشخیص دهد. قرار ملاقات حتی ممکن است به صورت مجازی در یک چت ویدیویی انجام شود. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما نیز سوالات زیادی برای درک بهتر علل پوست حساس شما می پرسد.

سوالاتی که ممکن است ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما بپرسد

شما می توانید برای پاسخ به این سوالات آماده شوید:

  • در کجای بدن خود حساسیت پوستی را تجربه می کنید؟
  • آیا یکی از اقوام نزدیک شما پوست حساسی دارد؟
  • چه مدت است که متوجه حساسیت پوست شده اید؟
  • آیا چیزی آن را بهتر می کند؟
  • چه چیزی آن را بدتر می کند؟
  • از چه نوع محصولات آرایشی و بهداشتی و شوینده های لباسشویی در منزل استفاده می کنید؟
  • آیا پوست شما تحت تاثیر تغییرات آب و هوا قرار گرفته است؟

رفتار

گزینه های بسیار متنوعی برای درمان پوست حساس، هم در خانه و هم در مطب متخصص پوست وجود دارد. درمان پوست های حساس معمولا دارای سه جزء است. هدف اول تسکین، کنترل خارش یا سوزش است. پس از آن، روی درمان علت پوست حساس خود تمرکز کنید. بهتر است این کار را با متخصص پوست انجام دهید. در نهایت، روی جلوگیری از پوست حساس در آینده کار کنید

درمان های خانگی

هنگامی که پوست حساس خود را در خانه درمان می کنید، اولین قدم معمولاً یافتن یک مرطوب‌ کننده پوست حساس برای تسکین موقت است. یک مرطوب‌کننده با کیفیت و بدون عطر می تواند پوست خشک را تسکین دهد و امیدواریم از خراشیدگی جلوگیری کند.

کرم های غلیظ معمولا بهتر از لوسیون هستند و ماندگاری بیشتری دارند. مرطوب‌ کننده خود را در طول روز و همیشه به محض خشک شدن از حمام یا شستن دست ها استفاده کنید.

برخی از قدیمی ترین درمان ها نیز می توانند بهترین باشند. مادربزرگ شما ممکن است از حمام بلغور جو دوسر به عنوان راز تسکین پوست حساس یاد کرده باشد و تحقیقات نیز با او موافق است.

یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که لوسیون های حاوی بلغور جو دوسر کلوئیدی باعث بهبود بالینی خشکی و تحریک پوست می شوند. استفاده از لوسیون بلغور جو دوسر همچنین می تواند از سد پوست شما محافظت کند و احتمال واکنش آن را به محرک های محیطی مانند عطرها یا رنگ های موجود در لباس کاهش دهد.

علاوه بر امتحان برخی درمان‌های خانگی، ممکن است بنشینید و هر روز برنامه‌ای برای محافظت از پوست خود ارائه دهید. به بخش هایی از روز فکر کنید که ممکن است باعث تحریک شوند.

شاید شما یک پرستار هستید و نیاز به شستن مکرر دستان خود دارید. نگه داشتن یک کرم دست خوب در جیب خود در محل کار ممکن است به شما کمک کند تا در طول شیفت کاری خود مرطوب کنید. اگر بیرون کار می کنید، برنامه ای برای پوشش پوست خود در برابر آفتاب گرم یا دمای سرد و خشک داشته باشید.

اطمینان حاصل کنید که حمام یا دوش آب گرم را به پنج دقیقه محدود کنید، زیرا آب داغ می تواند پوست حساس را بیشتر تحریک کند. هنگامی که حوله را در می آورید، به آرامی پوست خود را خشک کنید، به جای مالیدن آن.

هر زمانی که در خارج از منزل سپری می کنید، حتی در زمستان، از ضد آفتاب استفاده کنید. اگر تا به حال از مالیدن پارچه های خاصی روی پوستتان آزارتان می دهد، لباس های گشاد را انتخاب کنید.

چه زمانی باید به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کرد

هنگامی که درمان های خانگی شما تسکین نمی دهد، وقت آن است که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. یک متخصص پوست همچنین می تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید که آیا علت زمینه ای مانند بیماری کلیوی برای پوست حساس شما وجود دارد یا خیر. پزشک شما می‌داند که چه سؤالاتی را بپرسد و چه آزمایش‌هایی را برای حرکت به جلو انجام دهد.

منبع: https://www.verywellhealth.com/what-is-sensitive-skin-5085561