یکی از رایج ترین اتفاقاتی که پس از کاشت ابرو برای شما اتفاق می افتد، ریزش ابروها بعد از کاشت است. این موضوع برای افرادی که با آن آشنایی ندارند، می تواند بسیار نگران کننده باشد. به همین دلیل اغلب افراد بعد از مواجه شدن با ریزش موهای ابرو، احساس می کنند که هزینه ای که برای کاشت ابرو انجام داده اند هدر رفته و کاشت ابروی آن ها موفقیت آمیز نبوده. در صورتی که اگر چرخه رشد ابرو بعد از کاشت را به خوبی بشناسید، نگران ریزش ابرو ها بعد از کاشت نخواهید بود. 

 

موهای ابرو چه زمانی بعد از کاشت دچار ریزش می شود؟
موهای ابرو بعد از ریزش دوباره رشد می کند؟
نتیجه کاشت ابرو چه مدت بعد مشخص می شود؟

 

در این مطلب مراحل رشد ابرو بعد از کاشت طبیعی را برایتان شرح خواهیم داد.
 


ریزش موقتی ابروها پس از کاشت

 

ریزش موقت ابرو ها بعد از کاشت از زمانی حدود دو هفته پس از کاشت شروع می شود. این ریزش ابرو از ریشه نیست. به عبارتی ساقه موهای کاشته شده در ابرو دچار ریزش می شود. موضوعی که در این باره وجود دارد این است که این ریزش تمام گرافت های کاشته شده دچار این ریزش نمی شوند. به علاوه اینکه این ریزش شامل تارهای ابروی قبلی شما نمی شود. اینکه ابروهای طبیعی شما نیز تحت تاثیر این ریزش قرار بگیرند بسیار نادر است.
ریزش موقت ابرو ها برای یک ماه به طول می انجامد.
 
 
چرا ابروها دچار ریزش موقت می شوند؟

 

همانطور که در روش های مختلف کاشت ابرو و همچنین مراحل کاشت ابرو برایتان شرح دادیم، کاشت گرافت های مو در ناحیه ابرو در زیر پوست انجام میشود. به این صورت می توان گفت که شما در کاشت ابروی طبیعی باید انتظار داشته باشید که ابرو از ریشه رشد کند. برای اینکه ریشه موهای ابروی تازه کاشته شده تقویت شود، لازم است که به جای صرف انرژی برای ساقه موهای ابرو، این انرژی صرف تقویت ریشه گرافت های موی ابرو شده . آن را در زیر پوست تثبیت کند. موهایی که از پشت سر یا پشت گوش به ابرو پیوند زده می شوند، باید در این محیط جدید تطبیق پیدا کرده و وارد چرخه رشد طبیعی خود شوند.

 


آیا سایر موهای ابرو نیز تحت تاثیر ریزش موقت ابرو قرار می گیرند؟

 

در اغلب موارد این موضوع اتفاق نمی افتد. اما اگر این مورد برای برخی افراد اتفاق بیفتد، به دلیل شوکی است که در فرآیند کاشت به ریشه ابروهای قبلی وارد شده است. هرچند این موضوع نادر است، اما جای نگرانی ندارد. این موها نیز ظرف یک تا دو ماه پس از کاشت دوباره رشد خواهند کرد.

 
 مرحله رشد ابرو بعد از کاشت


نهفتگی و استراحت ابرو ها بعد از کاشت

بعد از ریزش اولیه ابرو ها که مدت یک ماه به طول می انجامد، ابروها وارد فاز خواب، نهفتگی یا استراحت می شوند. این دقیقا همان مرخله ای است که شما احساس میکنید کاشت ابروی شما موفقیت آمیز نبوده. دلیل این موضوع هم این است که ابرو های تازه کاشته شده بر روی سطح شما پدیدار نمی شوند. در حالیکه این مدت زیر سطح پوست و به صورت ریشه ای در حال ایجاد و ترمیم بافت پیوندی و ایجاد عروق جدید و ترمیم آن ها است. این مرحله برای رشد مجدد ابرو های تازه کاشته شده بسیار اهمیت دارد. پس نهفتگی و خواب ابرو ها ممکن است سه تا چهار ماه ادامه داشته باشد.

 
رشد ابرو ها پس از ریزش موقت آن ها

در این مرحله و پس از سپری کردن دوران خواب، ابروها به صورت نامتوازن و پراکنده شروع به رشد کرده شما شاهد رویش ساقه های ابرو خواهید بود. برای گذر از این مرحله نیز لازم است صبور باشید. چرا که پس از مدتی رشد پراکنده پایان یافته و تمامی ابروهای کاشته شده شروع به رشد کرده و شاهد ابروهای یکدستی خواهید بود.
در این مرحله و رویش مجدد ابرو ها ممکن است با موهایی مواجه شوید که بسیار نازک است. اما این موضوع نیز جای نگرانی ندارد. به تدریج ابروهای کاشته شده با ضخامت اولیه موهای ابروی شما رشد رده و قطر و ضخامت آن ها مانند ابرو های قبلی خواهد بود.

 

البته ممکن است با ابروهایی مواجه شوید که هنگام رشد قطر و ضخامت بیشتری نسبت به ابروهای قبلی شما داشته باشد. این موضوع نیز جای نگرانی ندارد. به تدریج ابرو های شما حالت طبیعی سابق را خواهد داشت. مهم ترین مزیت کاشت ابروی طبیعی این که نتیجه کاشت ابرو های شما کاملا طبیعی و با ضخامت و قطر سابق ابروهای شما رویش پیدا می کند.
ماه پنجم و ششم بعد از کاشت رویش مجدد ابرو ها را شاهد خواهید بود.
 
نتیجه نهایی کاشت ابرو

در نهایت پس از دوران ریزش موقت ابروها، دوران خواب ابرو و همچنین رشد مجدد ابروها، سرانجام می توانید شاهد نتیجه نهایی کاشت ابروی طبیعی خود باشید. حدود یک سال پس از کاشت می توانید نتیجه نهایی کاشت را مشاهده کنید. این زمانی است که ابروهای کاشته شده تثبیت پیدا کرده و می توانید از داشتن ابروهای زیبا لذت ببرید.

 


 
آیا ابروهای کاشته شده پس از تثبیت دچار ریزش می شوند؟

 

در جواب این سوال باید بگوییم که ابروهای کاشته شده چرخه طبیعی پیدا کرده و مانند سایر اعضای بدن تحت تاثیر عوامل درونی و بیرون از بدن قرار می گیرند. موهای ابروی شما نیز مانند موی سرتان به دلایل مختلفی از قبیل استرس، رژیم های غذایی غیر استاندارد، بیماری هایی  مانند تیروئید و حتی کرونا دچار ریزش می شوند. ریزش هایی از این قبیل پس از مدتی و با درمان علت ریزش و همچنین برطرف کردن علت آن متوقف شده و ابرو ها دوباره رشد می کنند.
علاوه بر عواملی که باعث ریزش موها می شوند، موهای ابروی تازه کاشته شده نیز در چرخه رشد دچار ریزش طبیعی خواهند شد.


آیا کاشت ابرو نیاز به جلسه ترمیم دارد؟

 

پس از یک سال شما می توانید نتیجه کامل کاشت ابرو را بررسی کنید. پس از این مدت موهای ابرویی که رشد پیدا کرده اند به خوبی مشخص بوده و شما می توانید تصمیم بگیرید که از تراکم ابروهای خود راضی هستید یا انکه نیاز دارید با جلسه ترمیمی تراکم ابروی خود را افزایش دهید. به طور کامل بخوانید که آیا کاشت ابرو نیاز به ترمیم دارد؟


چه مواردی ریزش غیر طبیعی ابروهای کاشته شده را به دنبال دارد؟
 
عدم توجه به مراقبت های بعد از کاشت ابرو می تواند باعث ریزش ابروهای تازه کاشته شده گردد. مهم ترین مواردی که ریزش ابرو را به دنبال دارد عبارتند از :
 
عدم توجه به نحوه شستشوی صحیح ابروها بعد از کاشت
خوابیدن به شیوه نامناسب
تماس بیش از حد دست ها با محل کاشت ابروها
 
کاشت ابرو در کلینیک های نا معتبر که مجوز های لازم را نداشته و خدمات حرفه ای و مناسب برای کاشت ابرو را ارائه نمی دهند. به علاوه این کلینیک ها عمدتا از پزشک های متخصص و با مهارت کافی در رابطه با کاشت ابرو بهره نبرده و موفقیت کاشت ابرو را تحت تاثیر قرار می دهند.

عدم توجه به دلیل ریزش ابرو ها و رفع نشدن علت ریزش آن ها.در صورتی که علت ریزش ابروهای شما درمان نشده  و برطرف نشده باشد، بعد از کاشت ابرو همچنان ابروهای تازه کاشته شده تحت تاثیر این علت ها قرار گرفته و می ریزد. به همین دلیل لازم است در جلسه مشاوره با پزشک متخصص در رابطه با دلیل ریزش ابرو حتما صحبت شده و آن را به پزشک اطلاع دهید.

زمان و شیوه صحیح اصلاح ابروها بعد از کاشت را به درستی انتخاب کنید. اصلاح نادرست ابروهای کاشته شده به صورتی که باعث آسیب به ریشه ابروهای کاشته شده شود، می تواند رشد دوباره ابرو ها را به خطر می اندازد.

ضعیف بودن فولیکول های ابرویی که برای کاشت بکار گرفته می شود

در صورتی که گرافت های مو به درستی محافظت و نگهداری نشود و ضعیف باشد، می تواند نتیجه نهایی کاشت ابرو را تحت تاثیر قرار داده و باعث ریزش ابروها شود.

 
مراحل رشد ابروی طبیعی


به طور کلی مراحل رشد مو و ابرو سه مرحله آناژن، کاتاژن و تلوژن است. جزئیات این مراحل به شرح زیر است :


 
آناژن
اولین رشد هر تار مویی آناژن است. در آناژن فولیکول های مو رشد پیدا کرده و هر ریشه بعد از تکثیر شروع به رشد و ایجاد ساقه مو می کند. طی 30 تا 45 روز این ساقه ها رشد پیدا کرده و بلند می شوند. میزان این بلندی به اندازه طول ابرو است. فصل سرد و گرم سال در میزان رشد تاثیر گذار است. در فصل گرم سرعت رشد ابرو بیشتر از فصل سرد سال است.
 
کاتاژن
کاتاژن دقیقا پس از آناژن شروع می شود. در این مرحله مو از تامین کننده های خون و سلول های تولید کننده موی جدید جدا می شود. به این ترتیب فولیکول مو متراکم شده و رشد مو توقف می یابد. در این مرحله موی ابرو را در سطح پوست مشاهده می کنید.
 
تلوژن
در مرحله تلوژن فولیکول های مو برای مدت 2 تا 4 ماه در وضعیت استراحت به سر می برند. این فاز استراحت فولیکول ها به این معنی است که رشد مو غیر فعال شده است.
پس از تلوژن مو دوباره در چرخه رشد سه مرحله ای قرار گرفته و از مرحله آناژن ساخت مو جدید شروع می شود.

 

منبع : کلینیک زیبایی النا