سوراخ کردن سطوح مختلف و ایجاد حفره یکی از نیاز های اساسی در ساخت و ساز است. امروزه به لطف تولیدات انواع ابزار برقی و شارژی مانند دریل، انجام بسیاری از امور ساختمان سازی و صنایع مختلف بسیار راحت تر از گذشته شده است. اگر شما در حال کار بر روی یک پروژه ساختمانی، یک کارگاه صنعتی یا حتی ساختن اسباب و وسایل خانگی باشید،به ابزار کارآمدی مانند دریل حتما نیاز خواهید داشت.در این مقاله هر آنچه که در رابطه با دریل، انواع آن، نحوه کار کردن با دریل و انتخاب دریل را لازم است بدانید برایتان شرح داده ایم پس با ما همراه باشید.


• دریل چیست و چه کاربردی دارد؟
• انواع دریل
• اجزاء دریل
• ویژگی های دریل خوب
• نحوه استفاده از دریل
• بهترین برند های دریل
• فروشگاه سوپر ابزار پارس

دریل چیست


دریل چیست و چه کاربردی دارد؟

به نقل از فروشگاه سوپر ابزار پارس، "دریل(Drill) که در تلفظ عام دلر عنوان می شود،  یکی از پرکاربرد ترین ابزارهای صنعتی است برای ایجاد سوراخ و حفره  بر روی سطوح جامد میباشد. برخی از مدل های دریل قابلیت باز و بسته کردن پیچ را دارد.به این دلیل است که دریل را می توان یکی از ابزار های برقی و شارژی مورد نیاز در هر خانه و جعبه ابزاری دانست. "

دریل ابزاری است که اساساً برای ایجاد سوراخ در سطوح مختلف یا محکم کردن اتصالات بکار گرفته می شود. بسته به نوع کاری که قرار است با این ابزار انجام دهید به دریل متفاوتی نیاز دارید. خوشبختانه کارایی دریل ها به حدی است که می تواند بسیاری از نیاز های شما را برطرف کند. شما می توانید از دریل برای ایجاد سوراخ در انواع سطوح مانند دیوار، گچ، آجر، فلز، سیمان و حتی بتن استفاده کنید. همچنین انواع دیگر آن برای تخریب و باز و بسته کردن پیچ، همزن و ... بکار می رود.


انواع دریل

برای معرفی انواع دریل لازم است انواع دسته بندی دریل را بشناسید.در یک دسته بندی دریل به دو نوع دریل خانگی و دریل صنعتی دسته بندی می شود. تعریف هر کدام از این موارد براحتی از نامشان مشخص است.
در نوع دیگر دسته بندی دریل می توان انواع آن را بر اساس منبع تغذیه دسته بندی کرد. دو نوع دریل برقی و شارژی در این دسته قرار دارد
دریل برقی برای تامین نیروی محرک موتور به برق شهری و کابل سیم برق نیاز دارد. مسلما به دلیل محدودیت کابل برق، شما نمی توانید دریل را در هر مکانی که دوست دارید استفاده کنید. شما تنها به اندازه طول کابل می توانید دریل را جابجا کنید.
دریل شارژی از طریق باطری نیروی موتور خود را تامین کرده و تا زمانی که باتری شارژ داشته باشد، می توانید در هر مکانی از آن استفاده کنید.
اما مهم ترین انواع دریل را می توان بر اساس نوع عملکرد و کاربرد دریل دسته بندی کرد. بر این اساس انواع دریل به قرار زیر است :

 

• دریل ساده
• دریل چکشی
• دریل بتن کن
• دریل همزن
• دریل پیچ گوشتی

 

هر کدام از این انواع دریل و کارکرد آن را در مقاله انواع دریل صنعتی و خانگی از نظر عملکرد و منبع تغذیه به طور کامل مطالعه نمایید.

 

اجزاء دریل


انواع دریل برقی و شارژی با هر نوع عملکردی که باشند ( چکشی، بتن کن، پیچ گوشتی و ...) برای ارائه عملکرد خود از تعدادی اجزاء مشخص بهره مند هستند. به این ترتیب براحتی می توانید اجزاء دریل را بشناسید و عملکرد هر کدام از این اجزاء را بشناسید.


مهم ترین اجزاء دریل برقی و شارقی و عبارت است از :


موتور دریل

 

موتور دریل که در دریل های برقی به عنوان منبع تامین نیروی اصلی به کار گرفته می شود، در کاربری دریل بسیار تاثیر گذار است و برای انجام کارهای سبک خانگی و یا کارهای سنگین صنعتی باید به موتور دریل، توان آن و همچنین تعداد دور بر دقیقه دریل توجه داشته باشید.


سه نظام

 

سه نظام بخش مهم دریل است که هم در دریل های برقی و هم در دریل های شارژی به کار گرفته می شود.عملکرد سه نظام به این دلیل در دریل اهمیت دارد که از یک سو نگهدارنده مته است و از سوی دیگر، به عنوان واسط عمل کرده و نیروی موتور را به مته انتقال می دهد. سه نظام در دو نوع دستی و خودکار وجود دارد. نوع خودکار مته را به صورت خودکار تنظیم و سفت می کند و در نوع دستی شا با استفاده از نیروی دست و اهرم مخصوص سه نظام باید مته را در سه نظام سفت و محکم کنید.


مته

 

مته مهم ترین ابزاری است که برای ایجاد سوراخ بر روی هر حفره ای لازم دارید. بسته به اینکه سطح شما چه جنسی داشته و میزان استحکام و سفتی آن چقدر باشد باید مته متفاوتی را انتخاب کنید. مته ها خود نیز جنس متفاوتی دارند. و هرکدام برای یک نوع سطح خاص به کار می رود.مته الماسه، مته فولادی دو نوع بسیار رایج آن هستند که برای بسیاری از کارهای خانگی و صنعتی به کار گرفته می شود. اما در صورتی که شما نجار باشید و نوع خاصی از حفره را به قطر و عمق متفاوت نیاز داشته باشید باید از سایر مدل های مته مانند مته پله، برگی و ... استفاده کنید.


باتری

 

باتری در دریل های شارژی نقش موتور در دریل های برقی را ایفا می کند. باتری به عنوان منبع تغذیه، نیروی کافی برای چرخش مته را فراهم می کند.قبل از خرید دریل شارژی لازم است برخی فاکتور های مهم باتری دریل را بررسی کرده و سپس متناسب با نوع کاری که با ردیل انجام می دهید بهترین دریل شارژی را انتخاب کنید. ظرفیت باتری، ولتاژ باتری، مدت زمان شارژ و دشارژ باتری و جنس باتری را در نظر بگیرید. باتری ها در انواع باتری کادمیوم، نیکل هیدرید یا متال هیدرید و لیتیوم یون موجود می باشد.


تبدیل اره به پولیش، فرز و ...


یکی از مزیت های خرید دریل این است که علاوه بر ایجاد سوراخ بر روی سطوح مختلف می توانید دریل با وسایل متفاوت با کارایی های مختلف تبدیل کنید. به این ترتیب که با استفاده از موتور دریل و باتری آن نیروی لازم برای چرخش سری دریل را فراهم کرده و با تعویض مته و جایگزینی آن با سایر ابزار ها، دریل خود را به دستگاه هایی از قبیل فرز، پولیش، همزن، اره عمودبر، پرچ کن و ... تبدیل کنید. در مقاله ترفند های کار با دریل نحوه تبدیل دریل به مامی دستگاه ها به طور مفصل بیان شده است.


بهترین برند های تولید کننده دریل برقی و شارژی

ابزار های برقی و شارژی خانگی و کارگاهی دسته بسیار پرکاربرد ابزار آلات هستند که با توجه به کارکرد مهمشان در بسیاری از صنایع کاربرد دارند. از این رو بسیاری از برند های مطرح دنیا در تولید انواع ابزار آلات دست داشته و به عنوان تولید کنندگان مطرح در سراسر دنیا شناخته می شوند. انواع دریل، اره، پیچ گوشتی، بتن کن و ... با برند های متفاوت در بازار وجود دارد و می تواند شما را در انتخاب و خرید دریل برقی و شارژی متناسب با نیازتان کمی گمراه کند. برندهای آمریکایی مانند MILWAUKEE – DEWALT و برند های ژاپنی HITACHI – MAKITA و همچنین برند های BOSCH-HILTI که اروپایی هستند از برند های معتبر و شناخته شده هستند.

 

هر کدام از این برند ها انواع دریل خود را با خصوصیات بارزی از قبیل کیفیت بالای ساخت، کارایی بالا، عملکرد مناسب و .. به بازار عرضه کرده اند. اما خرید دریل از این برند ها در بازار ایران ممکن است به دلیل عدم دسترسی برایتان ممکن نباشد، همچنین خدمات پس از فروش آن برای شما وجود ندارد. به علاوه قیمت دریل های فوق برای شما قطعا صرفه اقتصادی نخواهد داشت. به همین دلیل بهتر است برای خرید ابزار برقی و شارژی مانند دریل از میان انواع برند های موجود در بازار ایران انتخاب کرده و آن را خریداری نمایید.


برند هایی مانند توسن، نووا، رونیکس و دی سی ای از جمله برند های با کیفیت دریل هستند که در بازار ابزار برقی ایران براحتی در دسترس شما هستند. این برند ها مزیت های زیر را به دنبال دارند:

• تنوع بالای محصول
• کیفیت ساخت قابل قبول
• گارانتی محصول و خدمات پس از فروش


دریل توسن

توسن یکی ار برند های دریل و بسیار شناخته شده در ایران است که علاوه بر تولید دریل برقی و شارژی، انواع ابزار دستی، باغبانی، ابزار بادی و متعلقات ابزار مانند دستکش و جعبه ابزار و ... را تولید و به فروش می رساند. انواع دریل برقی و شارژی توسن با کیفیت بالا، خدمات پس از فروش مناسب، گارانتی معتبر و تنوع بالا تولید شده و شما می توانید در بازار ایران براحتی خریداری نمایید. قیمت دریل توسن بسیار مناسب بوده و در مقابل کیفیت بالای دریل آن که در حد محصولات روز اروپا و آمریکا می باشد، دلیل مهمی برای انتخاب و خرید دریل توسن است.
پر طرفدار ترین دریل های توسن عبارتند از:


دریل چکشی توسن
دریل بتن کن توسن
دریل ساده توسن
دریل پیچ گوشتی توسن
آموزش کار با دریل


نحوه کار با دریل

بعد از خرید دریل برقی و شارژی خانگی و صنعتی لازم است نحوه کار با دریل را بدانید تا بتوانید به راحتی از دریل استفاده کرده و سطح مورد نظرتان را سوراخ کنید. توجه به نکات کار ایمن با دریل از بروز حوادث ناخواسته جلوگیری می کند. به علاوه در صورتی که بتوانید به درستی با دریل کار کنید می توانید به راحتی سطح را سوراخ کرده و کیفیت کار شما بالا خواهد بود.مهم ترین مراحل در آموزش کار با دریل به شرح زیر است:

 

• آمادگی قبل از شروع به کار
• انتخاب مته مناسب با توجه به جنس سطح و عمق مورد نیازتان
• سفت کردن مته در داخل سه نظام
• آماده کردن سطح کورد نظرتان
• روشن کردن دریل و ایجاد سوراخ


انتخاب بهترین دریل خانگی

 

دریل خانگی همانطور که از نام آن پیداست برای انجام کارهای سبک و روزمره خانگی مناسب است.بهترین دریل های خانگی در دو نوع شارژی و برقی وجود دارد. قبل از خرید دریل خانگی بهتر است نوع نیاز خود به دریل را دقیقا بررسی کرده و متناسب با آن دریلی خریداری کنید که بتواند هدف شما را برآورده کند. به همین جهت لازم است مواردی مانند قابلیت چکشی، قدرت موتور، توان باتری، قابلیت چپ گرد و راست گرد و همچنین نوع سه نظام آن را به دقت بررسی کنید. اگر تنها برای باز و بسته کردن پیچ و یا ایجاد سوراخ به دریل خانگی نیاز دارید، خرید دریل ساده توسن می تواند یک انتخاب مناسب باشد.


نکات مهم خرید دریل

قبل از انتخاب دریل حتما نوع کاری که با دریل انجام می دهید را بررسی کنید. بر حسب سطح مورد استفاده از دریلی با قدرت و توان مناسب باید استفاده کنید.
اگر هنگام کار با دریل نیاز به جابجایی دریل داشته باشید بهتر است دریل شارژی انتخاب کنید تا بتوانید بدون محدودیت در هر مکانی از دریل استفاده کرده و نگرانی بابت دسترسی به برق شهری نداشته باشید.
هنگام خرید دریل شارژی بهتر است یک باتری یدک نیز خریداری کنید تا هنگام خالی شدن باتری اول بتوانید از باتری یدک استفاده کنید.
اگر به صورت حرفه ای از دریل استفاده می کنید، توجه به توان دریل، ترمز آن، قابلیت کنترل سرعت، ارگونومی دریل و راحتی کار با دریل، دسته کمکی آن را در نظر بگیرید تا بتوانید با خیال راحت با دریل کار کرده و بازدهی بالاتری داشته باشید.
برای اینکه نتیجه سوراخ های ایجاد شده توسط شما ایده آل تر باشد علاوه بر دریل خوب، باید از مته متناسب با سطح خود استفاده کنید.


خرید دریل از فروشگاه سوپر ابزار پارس


فروشگاه سوپر ابزار پارس ارائه دهنده انواع ابزارآلات برقی و دستی ساختمانی است. شما می توانید انواع دریل برقی و شارژی و همچنین دریل های چکشی، بتن کن، پیچ گوشتی و … را در این فروشگاه مشاهده و ضمن مقایسه قیمت های آن ها و مشخصات اختصاصی دریل ها، آن را با قیمت مناسب خریداری نمایید.
فروشگاه سوپر ابزار پارس انواع دریل توسن، نووا و دی سی ای را با تنوع بالا و بهترین قیمت به شما ارائه می کند.

 

منبع: https://superabzarpars.com/fa/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D9%84-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA