دو مدل از دریل های پرطرفدار کارگاهی دریل ضربه ای و دریل چکشی است و در این میان بسیاری از افراد این دو دریل را یکسان در نظر می گیرند. به طور کلی دریل(Drill) که در تلفظ عام دلر عنوان می شود،  یکی از پرکاربرد ترین ابزارهای صنعتی است برای ایجاد سوراخ و حفره  بر روی سطوح جامد میباشد. برخی از مدل های دریل قابلیت باز و بسته کردن پیچ را دارد.به این دلیل است که دریل را می توان یکی از ابزار های برقی و شارژی مورد نیاز در هر خانه و جعبه ابزاری دانست. در این مطلب به این موضوع می پردازیم که آیا دریل ضربه ای و چکشی یکسان هستن یا خیر؟

پاسخ منفی است. درک اینکه چرا بسیاری از مردم دریل ضربه ای را با دریل چکش اشتباه می گیرند، سخت نیست. خوب. ظاهر آنها تقریباً مشابه است و فروشگاه هایی که این ابزارها در آن فروخته می شوند تمایل دارند همه چیز را با هم مخلوط کنند.

اما یک دریل چکشی و یک دریل ضربه ای، هر چند یکسان، نقشهای متمایزی را در یک کارگاه یا محل کار ایفا می کنند. دریل چکشی معمولاً مته را به داخل و خارج از سوراخی که در حال حفاری است، وارد می کند. در مقابل، کمی ضربه دریل از طریق حرکت دور به توقف، چرخش توقف، معمولاً با سرعت بالا انجام می شود. این حرکت سریع چیزی است که به ابزار کمک می کند تا به قدرت و گشتاور خود برسد در حالی که هیچ گشتاور را به اپراتور منتقل نمی کند.

مته  دریل چکشی با دریل ضربه ای

همانطور که قبلاً گفتیم، دریل ضربه ای گشتاور بیشتری را ارائه می دهند. به این ترتیب، کاربران می توانند از این ابزار کوچکتر برای مقابله با کارهایی که انجام آنها برای سایر تجهیزات دشوار است، استفاده کنند. به عنوان مثال، تصور کنید که باید یک عرشه با استفاده از چوب تحت فشار ایجاد کنید. این پروژه از شما می خواهد چندین پیچ چوبی سه اینچی را به داخل چوب برسانید. حال، اگر بخواهید از یک دریل بی سیم استاندارد 18 ولت استفاده کنید (محصولات برتر امسال را بررسی کنید)، این کار فشار زیادی را به باتری ها وارد می کند. با این حال، یک دریل ضربه گیر بی سیم سریعتر پیچ را فشار می دهد بدون اینکه حتی شما یا خود را خسته کند. چقدر عالی است؟

 

حفاری با دریل ضربه ای

در صورتی که از خود می پرسید آیا می توان از دریل ضربه ای به عنوان دریل استفاده کرد، پاسخ بله قطعی است. در واقع، اگر می خواهید سوراخی داشته باشید که به طور منظم و واضح با بیل حفر شده باشد، اما باید از دریل ضربه ای استفاده کنید. هنگامی که صحبت از حفاری با یک بیل می آید، یک مسئله مهم این است که هنگام سوراخکاری با قطر بزرگ، معمولاً سوراخ هایی بین 1/2 اینچ و 1-3/8 اینچ، بیت تمایل به سوراخ کردن یا گیر افتادن دارد. آی تی. اگر این امر با یک دریل قدرت بی سیم یا گشتاور بالا اتفاق بیفتد، چرخشی که توسط موتور دریل روی بیت اعمال می شود به بدنه دریل منتقل می شود و بنابراین ابزار را در دست کاربر می پیچاند. در چنین شرایطی، دریل یا از دست کاربر می لغزد یا گشتاور دریل پیچشی به اپراتور منتقل می شود.

وقتی با دریل ضربه ای کار می کنید، خطر این نوع حوادث به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. به همین دلیل، دریل ضربه یکی از بهترین ابزارها برای لوله کش ها و برقکاران است، به ویژه آنهایی که هنگام سیم کشی نیاز به سوراخ بزرگتر دارند. حداقل، رانندگان ضربه ای وظایف خود را آسان کرده و آنها را از پیچ خوردگی مچ نجات می دهند.

 

دریل  ضربه ای بدون چاک هستند؟

یکی از ویژگی های یک دریل استاندارد، چه با سیم و چه بدون سیم، چاک معمولی است که معمولاً همراه آن است. دریل ضربه ای با این قطعه چاک لغزش سه فک همراه نیست. با این حال، چیزی که این ابزار دارد، تغییر سریع چاک شش ضلعی 1/4 اینچی است. این نوع چاک باعث کاهش طول بدن کلی ابزار می شود. در همین حال، این اجازه می دهد تا دریل ضربه در فضاهای کوچکتر که معمولاً دریل های سنتی در آن قرار نمی گیرند، قرار گیرد. جدا از این، چاک شش ضلعی به سرعت تغییرات کمی کمک می کند، بنابراین آنها را سریعتر از چاک معمولی می کند.

یکی از محدودیت های چاک شش ضلعی این است که فقط از تکه های شش ضلعی 6/1 اینچی در چاک می توان استفاده کرد. با این وجود، اکثر بیت های بیل و دریل می توانند با این اندازه استاندارد شش ضلعی 1/4 اینچی کار کنند.

 

نقاط قوت یک دریل ضربه ای

ویژگی جذاب دریل ضربه ای بدون شک ماهیت همه کاره آن است. فکرش را بکنید. این ابزار قدرت زیادی دارد که توسط حرکت ضربه ای تأمین می شود. این موتور همچنین دارای یک موتور کوچک است که به معنای باتری نه چندان سنگین است و در عین حال موتور آنقدر قوی است که می تواند دوام بیاورد و گشتاور فوق العاده ای را ارائه دهد. حتی دریل های بی سیم بزرگتر نیز ممکن است به اندازه این ابزار دوام نیاورند. اهمیت این مزیت که دریل های ضربه ای دارند هنگامی آشکار می شود که شما نیاز به استفاده طولانی مدت از ابزار دارید.

گویی همه اینها کافی نیست، ابزار آنقدر قابل حمل است که می توان آن را در کمربند ابزار برق، نجار و لوله کش در حین کار ذخیره کرد. آیا این فقط تأثیرگذار نیست! این ترتیب نمی تواند برای یک دریل بی سیم کار کند، زیرا آنها بسیار بزرگ هستند و لازم است آنها را جداگانه حمل کنید. در نهایت، گشتاور و قدرت اضافی که دریل ضربه ای فراهم می کند همیشه در کارگاه مفید است. تنها چند ابزار می توانند با آن رقابت کنند.

در مقایسه با پیچ گوشتی های شارژی و دریل های استاندارد، رانندگان ضربه ای سرعت و گشتاور بالاتری دارند. به این ترتیب، هنگام استفاده از آن باید مراقبت زیادی از خود نشان دهید. شما باید از رانندگی سر پیچ به دور از سطح چوب یا دورتر از آنچه می خواهید جلوگیری کنید. اگر این را در نظر داشته باشید، از نتایج دریل ضربه خود قدردانی خواهید کرد.

اگر به دنبال خرید انواع دریل چکشی، ضربه ای، پیچ گوشتی و ... هستید می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید

https://superabzarpars.com/fa/لیست-محصولات/ابزار-برقی-و-شارژی/دریل-و-بتون-کن/دریل/صفحه/1/تعداد-در-صفحه/20

 

مطلب مرتبط :

چگونه از دریل استفاده کنیم؟

بهترین دریل خانگی