ابزارهای برقی برای تکمیل صاف و کارآمد هر یک از پروژه های شما بسیار مفید هستند. با این حال ، اگر اقدامات ایمنی مناسب را انجام ندهید و نحوه استفاده صحیح از آنها را ندانید ، می تواند منجر به فاجعه شود. در بین همه ابزارهای برقی ، ماشین های مته برای پروژه های DIY و استفاده حرفه ای مناسب ترین هستند.

 اگر می دانید که چگونه از آن ها به درستی استفاده کنید، به شما کمک می کند تا از صدمات عمده جلوگیری کنید. بنابراین ، برای بدست آوردن نتیجه ای شگفت انگیز بدون آسیب دیدگی در حین استفاده از دریل برقی ، باید نکات ایمنی را رعایت کنید. این مطلب را بخوانید تا ایده مناسبی در مورد نحوه استفاده ایمن و آسان از دریل برقی دریافت کنید. ابتدا بیایید بفهمیم دستگاه دریل چیست.

دریل چیست

دریل(Drill) که در تلفظ عام دلر عنوان می شود،  یکی از پرکاربرد ترین ابزارهای صنعتی است برای ایجاد سوراخ و حفره  بر روی سطوح جامد میباشد. برخی از مدل های دریل قابلیت باز و بسته کردن پیچ را دارد. به این دلیل است که دریل را می توان یکی از ابزار های برقی و شارژی مورد نیاز در هر خانه و جعبه ابزاری دانست.

 

دریل قدرت عمدتا برای اهداف ساخت و ساز یا تکمیل کارهای مختلف در خانه استفاده می شود. اینها ابزارهای قدرتمندی هستند که برای ایجاد سوراخ روی هر نوع ماده ای از جمله سطوح سخت مانند بتن، پلاستیک، چوب، فلز و یا حتی در سنگ ها استفاده می شوند. اکنون ، بیایید ببینیم چگونه با خیال راحت از دستگاه مته استفاده کنیم.


انواع مختلفی از دستگاه های حفاری موجود در بازار را خواهید یافت که می توانید از آنها برای اهداف ساخت و ساز  استفاده کنید. عملکرد اینها آسان است. با این حال ، تنها چیزی که نیاز دارید این است که هنگام استفاده از دستگاه مراقب باشید و ایمن بمانید. برای انجام این کار ، باید خود را با اقدامات ایمنی مناسب آماده کنید. اگر برای انجام کارهای کارگاهی و خانگی به دنبال خرید دریل هستید مهم ترین فاکتورها در خرید دریل را از یاد نبرید.

 

1- از لباس کار ایمن استفاده کنید


این اولین نکته ای است که برای محافظت از خود هنگام استفاده از دستگاه دریل باید رعایت کنید. زیرا حتی ماهرترین فرد نیز به دلیل ناآگاهی می تواند به شدت آسیب ببیند. هر زمان که قصد استفاده از مته یا هر نوع ابزار برقی دیگر را دارید ، از پوشیدن لباس های گشاد یا آویزان کردن زیورآلات که ممکن است در هنگام خم شدن بر روی دریل گیر کنند خودداری کنید. همچنین باید از عینک ایمنی یا عینک هایی که کناره های چشمان شما را پوشانده است استفاده کنید تا در برابر بقایای هوا از آنها محافظت شود.

 

2- از محافظ گوش استفاده کنید

اگر به طور منظم در حال استفاده از دریل هستید ، استفاده از محافظ گوش نیز بسیار مهم است. یک دریل برقی دستی حدود 90 دسی بل صدا تولید می کند ، به اندازه ای که پس از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آسیب شنوایی قرار می گیرد. اکثر دریل های شارژی بی صدا هستند و محافظ شنوایی لازم نیست. از طرف دیگر ، دریل های ضربه ای یا مته های چکش بلندترین صدا هستند و بیش از 100 دسی بل تولید می کنند. هنگام استفاده از این نوع دریل ها حفاظت از شنوایی توصیه می شود.

 

3-از ریه های خود محافظت کنید

اگر با آجر یا بتن کار می کنید ، حفاظت از ریه های شما بسیار مهم است. از آنجا که قرار گرفتن در معرض مقدار زیادی گرد و غبار سیلیکا کریستالی ممکن است باعث سیلیکوز شود که یک بیماری تنفسی است. ماسک گرد و غبار ممکن است به بینی و دهان شما در برابر این گرد و غبار کمک کند. با این حال ، اگر مجبورید در چنین شرایطی به مدت طولانی کار کنید ، توصیه می شود از ماسک تنفسی استفاده کنید. هر ماسک تنفسی برای انواع خاصی از خطرات درجه بندی شده است ، بنابراین مطمئن شوید که از دستگاه مناسب برای پروژه خود استفاده می کنید.

 

3- مته صحیح را انتخاب کنید

قبل از استفاده از مته خود برای اولین بار ، باید روند کار را بدانید. این به شما کمک می کند تا با خیال راحت با ابزار قدرت خود کار کنید. اگر از مته ای استفاده می کنید که از مواد اشتباه ساخته شده باشد ، می تواند باعث شکستن مته یا موادی که در حال حفاری هستید باشد. می توانید از چوب مصارف عمومی روی چوب ، سنگ تراشی روی سنگ ، آجر یا بتن ، بیت HSS (فولاد با سرعت بالا) در اکثر فلزات و کاربید یا قطعه ای با نوک الماس در سطوح بسیار سخت و شکننده مانند پرسلن استفاده کنید. شیشه یا کاشی های لعاب دار.

 

هر زمان که سوراخی برای پیچ ایجاد می کنید ، راهی آسان برای یافتن بیت مناسب وجود دارد. پیچ را مستقیماً پشت بیت نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که مته محور پیچ را پنهان می کند ، اما اطمینان حاصل کنید که نخ های پیچ همچنان باید در هر دو طرف قابل مشاهده باشند. جدا از این موارد ، باید در مورد مته نیز تحقیق کنید. شما باید به دنبال ویژگی های ایمنی مته باشید:

 

بررسی کنید که دریل شارژی است یا برقی است.

چقدر باتری دستگاه را پشتیبانی می کند و چقدر زمان نیاز دارد تا شارژ شود؟
 آیا کار با آن آسان است؟
فدرت چقدر چقدر است؟ 

مته روی کدام نوع مواد بهتر کار می کند؟

 

4- قطعات کوچک را با هم محکم کنید


اگر در حال سوراخ کردن قطعه کوچک یا شل هستید ، مته را محکم ببندید. برای جلوگیری از آسیب ، مطمئن شوید که قطعه را با یک دست نگه ندارید ، زیرا ممکن است لغزش کرده و به شما آسیب برساند.

 

5- سیم را ایمن نگه دارید

 

اگر از دریل برقی استفاده می کنید ، هرگز از آن در صورت استفاده نکردن روی یک مسیر کشیده رها نکنید. همچنین مته را با سیم آن انتخاب نکنید. اگر از مته در منطقه مرطوب یا گل آلود استفاده می کنید ، به جای آن از مته بی سیم استفاده کنید. اگر در حال حفاری با سیم اضافی هستید ، باید دفترچه راهنمای مته را برای حداقل سیم سنج بررسی کنید. از طناب های متعدد افزایشی با هم زنجیر نکنید ، از سیم های داخلی داخلی در خارج استفاده نکنید یا از آداپتور برای اتصال سیم سه شاخه به پریز دو شاخه استفاده نکنید.

 

6- چگونه با خیال راحت حفاری کنیم؟

پس از اتمام کلیه اقدامات ایمنی ، قبل از شروع حفاری ، مهم است که بدانید چگونه با خیال راحت حفاری کنید. مهم نیست که مبتدی هستید یا حرفه ای ، رعایت نکات ایمنی هنگام استفاده از این ابزارهای برقی همیشه مهم است. بنابراین ، بیایید نگاهی به مراحل نحوه حفاری ایمن بیندازیم.

 

سه نظام ابزار نگهدارنده مته است. این باعث می شود که مته در حال چرخش در جای خود قرار گیرد. برای تعویض مته ، مطمئن شوید که مته خاموش است و سپس با چرخاندن آن ، گیره را شل کنید. بسته به نوع مته ، ممکن است بتوانید این کار را با دست انجام دهید ، یا ممکن است به کلید چاک نیاز داشته باشید که در محفظه ای در قسمت بالا یا دسته مته قرار دارد. مته را وارد کنید و دوباره آن را محکم کنید .. مطمئن شوید که بیت صاف و محکم است و قبل از اینکه مته را روشن کنید کلید را بردارید.

 

هر سه نظام حداکثر اندازه دارد. شافت مته باید کوچکتر از این اندازه باشد ، با این حال ، نوک آن می تواند بزرگتر باشد.
همانطور که مته اجرا می شود ، می توانید چرخش مته  را در هوا مشاهده کنید. اگر از یک سو به طرف دیگر تکان بخورد ، مته خم می شود یا به درستی محکم نشده است. تکه های خمیده را دور بیندازید زیرا این قطعات به راحتی در حین حفاری می شکنند.

 

7- سوراخ ابتدایی برای مته ایجاد کنید


در بیشتر موارد ، اگر با مته کوچکتر از اندازه سوراخ نهایی شروع کنید، نتایج بهتری خواهید گرفت. شروع به حفر یک سوراخ کوچک کنید ، سپس به بیت بزرگتر بروید تا کار را تمام کنید. سوراخ ابتدایی از سر خوردن مته شما جلوگیری می کند و احتمال تقسیم چوب یا آسیب های دیگر را کاهش می دهد.

مواد شکننده مانند سرامیک و شیشه نیاز به مراقبت بیشتری دارند. با پوشاندن نوار چسب در جایی که می خواهید سوراخ باشد ، یک "X" کوچک بسازید تا از لغزش و بریدگی جلوگیری شود. مته خود را روی "X" قرار دهید و سپس با چکش به آرامی ضربه بزنید تا یک فرورفتگی کوچک ایجاد شود.

 

8- مته با فشار ثابت


مته را ثابت نگه دارید و آن را به موادی که در حال حفاری هستید فشار دهید. اگر حفاری سوراخ بیش از یک نیروی سبک طول بکشد ، احتمالاً از بیت اشتباه استفاده می کنید.

 

9-  کلاچ را تنظیم کنید


هرچه این عدد بیشتر باشد، گشتاور بیشتری برای مته اعمال می شود. اگر با مشکلاتی در نفوذ مواد روبرو هستید، گشتاور را افزایش دهید. اگر بیش از حد در حال پیچ خوردن هست یا اگر حفاری آنقدر عمیق است که می تواند به چیزی آسیب برساند ، گشتاور را پایین بیاورید.
برخی از مدل ها بالاترین گشتاور را با نماد بیت مته مشخص می کنند.

 

10-  از گرم شدن بیش از حد خودداری کنید

 

هر زمان که از طریق مواد سخت حفاری می کنید یا با سرعت زیاد حفاری می کنید ، مته ممکن است با مقدار زیادی اصطکاک مواجه شود. این می تواند به سرعت بیت را بیش از حد گرم کند ، تا جایی که داغ شود یا موادی را که حفاری می کنید بسوزاند. می توانید با سرعت مته کم شروع کنید و اگر حرکت آن هموار نیست سرعت را افزایش دهید. هر زمان که از طریق مواد سخت حفاری می کنید یا سوراخ های زیادی را روی هر ماده ای حفر می کنید ، به سرعتهای پایینی پایبند باشید و گاهی اوقات مکث کنید تا بیت چند ثانیه به خنک شدن زمان دهد.

هنگام سوراخکاری روی شیشه ، سرامیک یا سنگ ، مقدار قابل توجهی آب به آن بدهید تا سرد شود. حتی اگر مته داغ به نظر نمی رسد ، قبل از دست زدن به آن زمان دهید تا خنک شود.

 

11- اگر مته در سطح گیر کرد

 

اگر مته در مواد گیر کرد ، سعی نکنید با اجرای مته آن را به زور بیرون بیاورید. مته را از برق بکشید ، بیت و چاک را جدا کنید و بیت را با استفاده از ابزارهای دستی بردارید.

با رعایت این نکات ایمنی ، می توانید به راحتی با دستگاه دریل خود کار کنید. شما می توانید این نکات ایمنی را نه تنها برای ماشین های دریل در نظر بگیرید ، اما می توانید از آن برای سایر ابزارهای برقی نیز استفاده کنید. این نکات به شما کمک می کند تا از هر نوع حادثه غیرمنتظره در امان بمانید. فقط هنگام استفاده از ابزار ، لباس ایمنی و وسایل ایمنی را فراموش نکنید و نکات دیگری را که در این وبلاگ خوانده اید به خاطر بسپارید. 

 

مطلب پیشنهادی 

 

راهنمای خرید دریل

بهترین دریل خانگی