دندان عقل

دندان های عقل سومین دندان مولر در انتهای دهان هستند که آخرین دندان هایی هستند که در بزرگسالان ظاهر می شوند و معمولاً فضای کافی برای بیرون زدگی و رشد طبیعی را ندارند ، اما از طرف دیگر این دندان ها ممکن است در برخی افراد بدون هیچ مشکلی ظاهر شوند و آنها به صورت ردیف شده اند به درستی با دندان دیگر در پشت دندان که می قبل توسط ، [1] آنها معمولا بین نشان سنین از 17-21 سال، این نام و آن نام به دلیل آن است که باید باشد انسان منطقی تر که آنها بوجود می آیند در رابطه با این قابل دسترسی سن. [2]شایان ذکر است که رابرت گری آمریکایی ، متولد دسامبر 1922 میلادی ، پیرترین مردی است که به نظر می رسد دندان عقل دارد و هنوز هم هست. دندان عقل او در 94 سالگی و 253 روزه ظاهر شد و این را در بیست و سوم آگوست 2017 در هنگام بازدید دوره ای خود از تمیز کردن دندانها در کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکا کشف کرد.

تعداد دندان عقل

دهان انسان معمولاً حداکثر دارای چهار دندان عقل است که دو دندان در قسمت فوقانی فک قرار دارد و دو دندان در فک پایین [2] و بعضی اوقات ممکن است بعضی یا همه آنها به دلیل عدم رشد در بعضی افراد ظاهر نشود و به طور کلی دهان یک فرد همیشه 32 دندان دارد که نیمی از آنها در فک بالا و نیمی دیگر در فک پایین قرار دارد [4] و این گروه دوم دندان هایی است که بعد از 20 دندان شیری در دهان انسان ظاهر می شود.

از دندانهای عقل در هنگام ظهور آنها مراقبت کنید

با انجام مراحل زیر می توان از ناحیه دندان عقل در هنگام ظهور در آن مراقبت کرد: 

  • مراقب باشید که ناحیه را با یک مسواک کوچک سر و خمیر دندان فلوراید تمیز کنید. برای از بین بردن باقیمانده مواد غذایی ، و آهک جمع شده در این منطقه.
  • یک قاشق چایخوری نمک سفره را در یک فنجان آب گرم بریزید و قبل از اینکه آن را تف کنید به مدت دو دقیقه آن را آبکشی کنید و این کار را چهار بار در روز تکرار کنید.
  • از کمپرس آب سرد و گرم برای تسکین درد در ناحیه استفاده کنید و اگر متوجه تورم شدید ، یا از درد شدید رنج می برید ، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.
  • استفاده از نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان عقل و دندان مجاور. 

دلایل برداشتن دندان عقل

دندان های عقل در صورت سالم بودن و رشد کامل نیازی به برداشتن ندارند. یعنی کاملاً روی فک ظاهر شده و محل آن صحیح بوده و می توان آن را روزانه و بدون هیچ مانعی تمیز کرد ، با این وجود دندان عقل اغلب فضای کافی برای رشد صحیح آنها را ندارد و این مشکلات بسیاری از جمله ایجاد می کند:

  • دندان عقل کاملاً زیر لثه پنهان می ماند. این ممکن است باعث عفونت یا ظهور کیستی شود که به ریشه دندان های دیگر یا استخوان های حمایت کننده از آنها آسیب برساند.
  • دندان عقل جزئی در بالای لثه ظاهر می شود ، که ممکن است باعث تجمع باکتری ها و ایجاد بیماری لثه یا عفونت دهانی شود.
  • فشردن دندان عقل بر روی دندانهای مجاور ، و ایجاد آسیب.

 

علائمی که باید بر اساس انجمن دندانپزشکی آمریکا از دندان عقل برداشته شوند شامل برخی علائم مانند درد ، عفونت مکرر در بافت نرم پشت پایین دندان آخر یا ظهور کیسه های پر از آب ، تورم ، بیماری لثه ، آسیب به دندانهای همسایه یا پوسیدگی دندان است . دامنه وسیع 

 

دندانهای دائمی

گونه ها

اهمیت دندان ها در تقسیم غذا به قسمت های کوچکی است که به راحتی در دهان انسان هضم می شود ، و همچنین به فرد کمک می کند تا صحبت کند و ظاهر شخصی فرد را بهبود بخشد ، و به طور کلی دندان ها در انواع مختلف خود به دندان های قیچی (انگلیسی: incisors) تقسیم می شوند که مسئول قطع غذا و دندان های نیش (انگلیسی: نیش) مسئول پاره شدن آن ، و آسیابهای آسیاب (به انگلیسی: molars) مسئول آسیاب کردن آن هستند ، که از خط وسط تا انتهای هر فک به ترتیب زیر مرتب شده اند: دو دندان برش ، سپس یک دندان نیش ، سپس دو دندان پره ، سپس سه دندان آسیاب.

شماره

دندانهای دائمی یا دندانهای بالغ جایگزین دندانهای اولیه یا موقت در دهان انسان می شوند و این روند جایگزینی از سن 5-6 سالگی تا سن تقریباً 13 سال ادامه دارد. جایی که دندانهای دائمی در حدود شش سالگی در دهان فرد ظاهر می شوند و تقریباً در بیست و یک سالگی به پایان می رسند ، [4] [5] به ترتیب زیر

  • دندانهای برش : شامل دندانهای برشی میانی است که در دوره بین 6-8 سال شروع به ظهور می کنند و دندانهای برشی جانبی که در دوره زمانی بین 6.5 تا 8.5 سال شروع به ظاهر شدن می کنند ، در وسط دندانها کاملاً در فک بالا و پایین قرار دارند و مجموع آنها در دهان 8 دندان است .
  • دندانهای نیش: آنها در دوره بین 9-13 سال ظاهر می شوند. آنها دندانهای تیز هستند ، در مجموع 4 دهان دارند و در دو طرف دندانهای برش قرار دارند.
  • پرمولرها : شامل اولین پرمولرهایی است که در دوره زمانی بین 9.5-11.5 سال شروع به ظهور می کنند و دومین پرمولرهایی که در دوره بین 10-13 سال شروع به ظهور می کنند و در بین دندان های نیش و دندان مولر قرار دارند و در مجموع 8 دندان در دهان دارند.
  • دندان های مولر: شامل اولین گروهی است که در دوره بین 5/5 تا 5 سال شروع به ظهور می کند و گروه دوم که در دوره بین 11 تا 11 سال شروع به ظهور می کنند که دندان های صاف با مجموع 8 دندان مولر هستند و گروه سوم دندان های مولر ( دندان های عقل) شروع به ظاهر شدن می کنند. بین 17-21 سال سن ، و معمولاً با جراحی برداشته می شود تا از جابجایی دندان های دیگر جلوگیری کند.

 

هر یک از دندانهای مولر و پرمولر دارای چهار یا پنج برآمدگی است که برای تجزیه ذرات غذا استفاده می شود و دندانهای آسیاب برخلاف دندانهای نیش و دندان پره ، دو یا سه ریشه دارند اما دندانهای ثنایا فقط یک ریشه دارند.