ریزش مو (آلوپسی) فقط می تواند روی پوست سر یا کل بدن شما تأثیر بگذارد و می تواند موقت یا دائمی باشد. این می تواند نتیجه وراثت ، تغییرات هورمونی ، شرایط پزشکی یا بخشی طبیعی از پیری باشد. هرکسی می تواند موی سر خود را از دست بدهد ، اما این در مردان بیشتر است.

طاسی معمولاً به ریزش بیش از حد پوست سر شما اشاره دارد. ریزش موی ارثی با افزایش سن شایع ترین علت طاسی است. برخی از افراد ترجیح می دهند ریزش موهایشان بدون درمان و پنهان شود. سایرین ممکن است آن را با مدل مو ، آرایش ، کلاه یا روسری بپوشانند. و هنوز هم دیگران برای جلوگیری از ریزش بیشتر مو و یا بازگرداندن رشد ، یکی از روش های درمانی موجود را انتخاب می کنند.

قبل از ادامه درمان ریزش مو ، با پزشک خود در مورد علت ریزش مو و گزینه های درمانی صحبت کنید.

 

درمان ریزش مو

علائم

ریزش مو بسته به عواملی که باعث ایجاد آن می شود از طرق مختلفی ظاهر می شود. این می تواند ناگهانی یا به تدریج بروز کند و فقط پوست سر یا کل بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد.

علائم و نشانه های ریزش مو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

نازک شدن تدریجی بالای سر. این رایج ترین نوع ریزش مو است که با افزایش سن افراد را تحت تأثیر قرار می دهد. در مردان ، موها اغلب از روی خط موهای پیشانی شروع به عقب نشینی می کنند. زنان به طور معمول بخشی از موهایشان را گسترده می کنند. الگوی ریزش مو به طور فزاینده ای در زنان مسن ، خط موی عقب افتاده (آلوپسی فیبروزان کننده پیشانی) است.
نقاط طاسی دایره ای یا تکه ای. برخی از افراد موهای خود را در نقاط طاسی دایره ای یا تکه ای پوست سر ، ریش یا ابروها از دست می دهند. ممکن است قبل از ریزش مو ، پوست شما دچار خارش یا درد شود.
شل شدن ناگهانی مو. شوک جسمی یا عاطفی می تواند باعث شل شدن مو شود. هنگام شانه زدن یا شستن موها یا حتی پس از کشیدن ملایم ، ممکن است تعداد انگشتان مو بیرون بیاید. این نوع ریزش مو معمولاً باعث کم پشتی مو می شود اما موقتی است.
ریزش کامل بدن برخی شرایط و درمان های پزشکی ، مانند شیمی درمانی برای سرطان ، می تواند منجر به ریزش مو در تمام بدن شما شود. موها معمولاً دوباره رشد می کنند.
لکه های پوسته پوسته شدن که روی پوست سر گسترش می یابد. این نشانه کرم حلقوی است. ممکن است همراه با شکستگی مو ، قرمزی ، تورم و در بعضی مواقع پختگی باشد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم
اگر از ریزش مداوم موی خود یا فرزندتان ناراحت هستید و می خواهید درمان خود را دنبال کنید به پزشک مراجعه کنید. برای زنانی که دچار خط موی در حال دور شدن (آلوپسی فیبروزان کننده پیشانی) می شوند ، در مورد درمان زودهنگام با پزشک خود صحبت کنید تا از طاسی قابل توجه دائمی جلوگیری کند.

همچنین اگر هنگام شانه زدن یا شستن موهای خود یا فرزندتان متوجه ریزش موی ناگهانی یا تکه تکه یا بیش از حد معمول ریزش مو شد ، با پزشک خود صحبت کنید. ریزش ناگهانی مو می تواند یک بیماری پزشکی زمینه ای را نشان دهد که نیاز به درمان دارد.

علل
افراد معمولاً روزانه 50 تا 100 تار مو از دست می دهند. این معمولاً قابل توجه نیست زیرا موهای جدید همزمان رشد می کنند. ریزش مو زمانی اتفاق می افتد که موهای جدید جای موهای ریخته شده را نگیرند.

سابقه خانوادگی (وراثت). شایع ترین علت ریزش مو ، بیماری ارثی است که با افزایش سن اتفاق می افتد. به این وضعیت آلوپسی آندروژنیک ، طاسی با مدل مردانه و طاسی با الگوی زنانه گفته می شود. این حالت معمولاً به تدریج و در الگوهای قابل پیش بینی اتفاق می افتد - یک خط مو و لکه های طاس در مردان و موهای کم پشت در امتداد تاج پوست سر در زنان.
تغییرات هورمونی و شرایط پزشکی. شرایط مختلف می تواند باعث ریزش موی دائمی یا موقتی شود ، از جمله تغییرات هورمونی ناشی از بارداری ، زایمان ، یائسگی و مشکلات تیروئیدی. شرایط پزشکی شامل آلوپسی آره آتا (al-o-PEE-she-uh ar-eA-tuh) است که مربوط به سیستم ایمنی بدن است و باعث ریزش موهای کوچک ، عفونت های پوست سر مانند کرم حلقه و اختلال در کشیدن مو به نام تریکوتیلومانیا (trik-) می شود. o-til-o-MAY-nee-uh).
داروها و مکمل ها ریزش مو می تواند عارضه جانبی داروهای خاص مانند داروهای مورد استفاده در سرطان ، آرتروز ، افسردگی ، مشکلات قلبی ، نقرس و فشار خون باشد.
پرتودرمانی به سر. ممکن است مو مانند گذشته رشد نکند.
یک اتفاق بسیار استرس زا. بسیاری از افراد چند ماه پس از شوک جسمی یا عاطفی ، کم پشتی مو را تجربه می کنند. این نوع ریزش مو موقتی است.
مدل های مو و روش های درمانی. مدل موی بیش از حد یا مدل مویی که موهای شما را محکم می کند ، مانند دم خوک یا قرنیه ، می تواند باعث نوعی ریزش مو به نام آلوپسی کششی شود. درمان های داغ و دائمی موهای زائد نیز می توانند باعث ریزش مو شوند. در صورت بروز زخم ، ریزش مو می تواند دائمی باشد.

عوامل خطر
تعدادی از عوامل می توانند خطر ریزش مو را افزایش دهند ، از جمله:

  • سابقه خانوادگی طاسی از طرف مادر یا پدر شما
  • سن
  • کاهش وزن قابل توجه
  • برخی موارد خاص پزشکی ، مانند دیابت و لوپوس
  • فشار
  • تغذیه ضعیف
  • جلوگیری

بیشتر طاسی ناشی از ژنتیک است (طاسی با مدل مردانه و طاسی با مدل زنانه). این نوع ریزش مو قابل پیشگیری نیست.
این نکات ممکن است به شما کمک کند از ریزش مو جلوگیری کنید:
با موهایتان ملایم باشید. هنگام شستشو و مسواک زدن مخصوصاً وقتی موهایتان خیس است ، از مواد پاک کننده استفاده کنید و از کشیدن خودداری کنید. یک شانه دندانه پهن ممکن است به جلوگیری از کشیدن مو کمک کند. از درمان های سخت مانند غلطک گرم ، فر ، دستگاه درمان روغن داغ و دائمی خودداری کنید. کشش مو را از مدل هایی که از نوارهای لاستیکی ، بارت و نوارهای کش استفاده می کنند ، محدود کنید.
در مورد داروها و مکمل هایی که ممکن است باعث ریزش مو شوند از پزشک خود سوال کنید.
از موهای خود در برابر نور خورشید و سایر منابع نور ماورابنفش محافظت کنید.
سیگار نکش. برخی مطالعات ارتباط بین سیگار کشیدن و طاسی در مردان را نشان می دهد.
اگر تحت شیمی درمانی هستید ، از پزشک خود در مورد درپوش خنک کننده سوال کنید. این کلاه می تواند خطر ریزش مو در طی شیمی درمانی را کاهش دهد.