ساخت یک سازه ، چه مسکونی و چه غیر مسکونی ، از مراحل مختلفی تشکیل شده است که بسیاری از آنها مربوط به فضای داخلی و بسیاری مربوط به نمای خارجی است. ساختمان و محوطه خارج از آن گرچه بسیاری از افراد توجه چندانی به آن نمی کنند اما در بعضی موارد اهمیت آنها کمتر از محیط داخل ساختمان نیست و در طراحی آنها باید تمام تلاش خود را انجام داد . محوطه سازی از اصول و استانداردهای خاصی پیروی می کند که در صورت درک صحیح و استفاده از آنها ، سرانجام به منطقه ای کامل و مناسب منجر می شود. در ادامه ، ما مروری جامع بر اصول ، روش ها ، چگونگی و اقدامات محوطه سازی خواهیم داشت.

منظره چیست؟
منظره در درجه اول بخشی از معماری و طراحی است که در درجه اول به عنوان معماری منظر شناخته می شود ، اما اگر بخواهیم این بحث را ساده کنیم ، فضای سبز یک محیط خاص است که من از عناصر مختلف بر اساس طرح های پیش فرض استفاده می کنم. . برای دستیابی به نتایج مطلوب ، باید از این عناصر مطابق با قوانین و مقررات خاصی استفاده شود. در مورد عناصر استفاده شده ، باید اضافه کنیم که آنها می توانند هر چیزی باشند. از گل و گیاه گرفته تا یک حوض کوچک در قلب ویلا ، همه آنها را می توان در محوطه سازی استفاده کرد. پس از تعریف چشم انداز ، بهتر است با مهمترین اصول و قوانین آن آشنا شوید.

مقاله پیشنهادی: چشم انداز ، نکات کلیدی که باید بدانید!

منظره چیست؟

مهمترین اصل منظر
این قوانین و مقرراتی است که مقاله را به هدف تبدیل می کند. اصول و قواعد اساسی در زمینه محوطه سازی نیز وجود دارد که اگر به درستی درک شود ، مطمئناً نتایج بهتری را به همراه خواهد داشت. در زیر به این اصول اشاره شده است.

بیشتر بخوانید: فضای سبز ، اصول و مراحل + نمونه هایی از طراحی فضای سبز

سعی کنید تعادل بین عناصر را حفظ کنید
این قانون کلی در محوطه سازی به شما کمک می کند بیش از حد از هیچ عنصر یا گروهی از عناصر استفاده نکنید. تعادل مناظر و چشم انداز باعث لذت بیشتر از همیشه می شود. فرقی نمی کند که از تعادل متعادل یا نامتعادل در منظره خود استفاده کنید ، هر دو می توانند رضایت بخش باشند. به طور کلی ، تعادل تعادل در محوطه سازی رسمی استفاده می شود ، در حالی که در محوطه سازی غیررسمی بیشتر از نوع نامتناسب استفاده می شود.

سعی کنید تعادل بین عناصر را حفظ کنید

مراقب باش
یکی دیگر از اصول مهم محوطه سازی تمرکز است. موضوع را می توان در تمام طرح های برجسته صحنه ها مشاهده کرد. این نقطه در واقع مکان یا عنصری است که کاربر در نگاه اول جذب آن می شود. به عبارت دیگر ، نقطه کانونی در واقع قوی ترین عنصر منطقه است که از هر زاویه ای قابل مشاهده است. این نقطه مرکزی در نمای منظره باید عنصر نزدیک در باشد. ممکن است چندین نقطه کانونی در این زمینه وجود داشته باشد ، اما باید توجه داشت که بیش از حد از آنها استفاده نشود.

مراقب باش

زیبایی در نهایت سادگی است!
اصل سادگی در محوطه سازی به تفسیر تحت اللفظی زیادی احتیاج ندارد. در محوطه سازی باید سعی شود تا آنجا که ممکن است فضا راحت باشد و از ازدحام جمعیت جلوگیری شود. ناگفته نماند که اصل سادگی منافاتی با پیچیدگی ندارد. به عبارت دیگر ، یک منظره بسیار ساده شامل طراحی های بسیار پیچیده است. مناطقی که به فرد احساس آرامش و اعتماد به نفس می دهند از هر نوع اضافه کاری در نقاشی ، اشکال مختلف جغرافیایی ، خطوط و منحنی ها عاری است. سادگی را نباید با کسالت و فارغ بودن از تصورات اشتباه گرفت.

زیبایی در نهایت سادگی است

در مورد آهنگ ها و خطوط راهنمایی بگیرید
آواز یا ریتم ، در واقع نشان دهنده تکرار منظم یک عنصر در روند منظره است. در محوطه سازی ، فضا امکان ایجاد ریتم و خطوط را برای شما فراهم می کند و برای این منظور می توانید از گیاهان ، چراغ ها و گیاهان مختلف استفاده کنید. با استفاده از شکل و فرم بستری که گیاهان روی آن کاشته می شوند و پیاده روها نیز خطوطی در حیاط تشکیل می شود. استفاده صحیح از آهنگ اصلی (ریتم) و خط ، فضا و حیاط را از حالت راکد خارج می کند.

مهمترین اصل منظر

در هنگام استفاده از عناصر ، نسبت ها را حفظ کنید
تناسب یکی از مهمترین اصول منظر است و به روابطی اطلاق می شود که از نظر اندازه بین عناصر یک منطقه تشکیل می شوند ، از جمله روابط عمودی ، افقی و فضایی. افراد با اندازه های مختلف تصورات مختلفی درباره منطقه خواهند داشت.

عناصر را متحد کنید
وحدت و هماهنگی اصول و قواعد اساسی در زمینه محوطه سازی است و اگر پنج اصل دیگر به درستی اعمال شود ، دستیابی به این اصل آسان تر خواهد بود. اتحاد و یکپارچگی در حیاط و فضای سبز به این معنی است که تمام قسمت های آن فضای منسجمی را برای همکاری با یکدیگر تشکیل می دهند.

مهمترین اصل منظره

محوطه سازی در مکان های مختلف
با وجود اصول فوق ، باید در نظر داشت که این اصول و قوانین تا حد زیادی در مورد نوع فضایی مانند باغ ، ویلا و حیاط نیز صدق می کند. به عبارت دیگر ، اصول استفاده شده در محوطه سازی در باغ ها و ویلا با اصول استفاده شده در محوطه سازی آپارتمان ها متفاوت خواهد بود. 

برای اینکه مقاله های دقیق تر در مورد محوطه سازی بخوانید به سایت گروه معماری آرسس اجرای محوطه سازی مراجعه کنید