ترکیه کشور همسایه ما در این سال ها با حجم زیادی از مهاجرین مواجه است که بنا به دلایل مختلق در انتظار دریافت اقامت ترکیه هستند. بسیاری از افرادی که به دنبال اقامت ترکیه یا هر کشور دیگری هستن هزینه های مالی در آن کشور را به دقت بررسی کرده اند و همه جوانب امور را به طور کامل بررسی کرده اند. در این مطلب قصد داریم برای آن دسته از افرادی که برای تصمیم گیری درباره  اقمت ترکیه  بر سر دوراهی هستند تمامی هزینه های معمول زندگی را بیان کنیم تا با نگاهی باز و با در نظر گرفتن شرایط مالی امور برای اقامت ترکیه اقدام کنند.

بدون شک هزینه زندگی در ترکیه، برای افرادی که قصد اقامت در ترکیه را دارند بسیار مهم است. ترکیه با روند رو به رشد پذیرش مهاجران در سالهای اخیر، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این گفته قدیمی که پول باعث می شود جهان به گردش بیفتد در مورد مهاجرت به ترکیه نیز صدق می کند. اما آیا ترکیه واقعا می تواند مکانی شگفت آوری برای زندگی باشد؟ و آیا هزینه زندگی در ترکیه به اندازه ای هست که ریسک مهاجرت به این کشور را به جان خرید؟

این ها سوالاتی است که بدون پاسخ دادن به آن نمی توان فکر مهاجرت به ترکیه و دریافت اقامت ترکیه را از سر گذراند. در این مطلب به طور خلاصه هزینه های یک زندگی معمولی در ترکیه را بیان می کنیم :

هرینه زندگی درترکیه

 

حداقل دستمزد در ترکیه چقدر است؟

حداقل دستمزد 2.324 لیر در ماه است که کارفرما مسئول پرداخت هزینه مراقبت های بهداشتی و بازنشستگی معروف به SGK را دارد. یک فرد مجرد بااین میزان دریافتی و پرداخت اجاره ماهیانه می تواند یک زندگی بسیار معمولی در ترکیه داشته باشد.

تفاوتهای منطقه ای در هزینه زندگی

مانند هر جای دیگری در دنیا ، زندگی در ترکیه نیز در شهرهای مختلف هزینه متفاوتی را به دنبال دارد. در ترکیه ، گران ترین مکان برای زندگی استانبول است که قطب تجاری، مالی ، گردشگری و اقتصادی ترکیه می باشد. بنابراین طبیعی است که هزینه اجاره بالاتر ، هزینه های روزانه روز مانند حمل و نقل ، خرید مواد غذایی و زندگی شبانه در استانبول بیشتر از سایر شهرهای ترکیه است. خانواده ای که مجبور به پرداخت اجاره یا رهن نیستند، با درآمدی حدود 6.845 لیر در ماه می توانند تقریبا زندگی خوبی در این شهرداشته باشند.

با این حال ، در سواحل اژه و مدیترانه ، هزینه زندگی در مقایسه با استانبول به طرز چشمگیری کاهش می یابد. در مقایسه با مقصد محبوب مهاجران مانند فتحیه ، زندگی در استانبول تقریباً 20٪ گرانتر است. یک خانواده در فتحیه با درآمد متوسط ​​3.000 لیر در ماه می توانند از یک سبک زندگی در حد طبقه متوسط ​​لذت ببرند.

نرخ ارز و حساب پس انداز با بهره بالا

در حال حاضر ، بسیاری از مهاجرانی که درآمی به عنوان بازرشستگی از کشور خود دارند، به دلیل نرخ ارز عالی بین لیر ترکیه و سایر ارزهایی مانند پوند ، یورو و دلار آمریکا ، از یک سبک زندگی لوکس در این کشور برخوردار هستند.

اگر بازنشستگی یا درآمد ماهانه خود را به یک ارز خارجی دریافت می کنید وقصد دارید با تبدیل درآمدتان در ترکیه زدگی کنید باید به یاد داشته بشید که نرخ ارز در ترکیه دائم در حال نوسان است. باید ریسک این میزان نوسان را بپذیرید.

علاوه بر این بسیاری از مهاجران نیز سرمایه خود را در حساب های پس انداز بانکی ترکیه ذخیره کرده و با بهره بانکی ماهیاه پولشان درترکیه زندگی می کنند. میزان این بهره از 8 تا 10 درصد شروع می شود ، برای هر کسی که دارایی های قابل توجهی دارد ، این یک روش سودمند برای تأمین هزینه های زندگی است.

 

جزییات هزینه های زندگی در ترکیه

رانندگی و نگهداری وسایل نقلیه

گرچه هزینه بنزین به اندازه کشورهای اروپایی مانند یونان یا پرتغال زیاد نیست ، اما همچنان دو برابر ایالات متحده و روسیه است. به همین دلیل ، بسیاری از ترک ها اتومبیل های دیزلی را متحمل می شوند که هزینه های کمتری را متحمل می شوند. صاحبان خودرو همچنین باید هزینه های 5000 دلاری را برای هزینه هایی مانند MOT، بیمه و تعمیرات در نظر بگیرند.

بهداشت و اقامت

برای اقامت بیش از 90 روز در ترکیه به مجوز اقامت احتیاج دارید و اگر زیر 65 سال سن داشته باشید ، به مراقبت های پزشکی اجباری نیز نیاز خواهید داشت. یک زوج که سالانه اجازه اقامت می گیرند و در برنامه دولت SGKبرای خارجی ها قرار می گیرند ، باید تقریباً 7000 لیر در سال از ای بابت هزینه بپردازند.

دخانیات

در طی پنج سال گذشته ، ترکیه مالیات بیشتری را برای نوشیدنی ها و دخانیات در نظر گرفته است که می تواند رقم قابل توجهی از بودجه شما را به خود اختصاص دهد. این هزینه به طور متوسط حدود 900 تا 1.000 لیر در ماه می شود.

صورتحساب خانگی

برای بررسی صورتحساب معمول خانوار ها در ترکیه می توانیم متوسط هزینه ها را به صورت زیر تخمین بزنیم:

خرید مواد غذایی

افراد مجرد یا زوجین با بودجه متوسط می توانند در این زمینه به میزان زیادی صرفه جویی کنند. استفاده از بازارهای محلی به جای سوپر مارکت ها برای خرید میوه ، سبزیجات و لبنیات ارزان تر است و میانگین آن تقریباً 100 لیر در هفته برای خرید مرغوب این محصولات است. در حال حاضر ، یک کیلوگرم گوشت گوسفند و گوشت گاو در ترکیه به طور متوسط بین 60 تا 80 لیر است. یک کیلوگرم گوشت بوقلمون تقریباً 22 لیر است.

حمل و نقل

اگر قصد زندگی در استانبول را دارید ، حمل و نقل یک هزینه عمده است. استفاده از خدمات عمومی در طول ماه هزینه ای در حدود 205 TL لیر در ماه برای شما به دنبال دارد. در غیر این صورت ، قیمت هر لیتر بنزین در حدود 6 لیر است و دارندگان وسایل نقلیه نیز باید حدود 5.000 لیر در سال برای تعمیر و نگهداری و بیمه وسیله نقلیه خود اختصاص دهند.

گاز برای مصرف خانگی

در بیشتر خانه های ترکیه ، گاز در کپسول های مغازه های محلی خریداری می شود و یک کپسول بزرگ که به طور متوسط 120 لیر هزینه دارد، می تواند تا یک سال دوام داشته باشد.

لوازم برقی

متوسط هزینه لوازم الکتریکی در ماه حدود 250 لیر است که با استفاده از تهویه مطبوع این مبلغ می تواند به شدت کاهش یابد.

متوسط هزینه آب و فاضلاب

در ماه حدود 40 لیر

هزینه های تعمیر و نگهداری وسایل عمومی

بسته به تسهیلات ارائه شده ، ماهانه 100 تا 500 لیر.

پرداخت هزینه بیمه

در ترکیه این هزینه اجباری است و مقدار آن از 150 تا 250 لیر متغیر است. این مبلغ بستگی به محلی که ملک را خریداری می کنید و متراژ آن دارد. آتش سوزی ، سرقت و سایر خسارات اختیاری است و هزینه های متفاوتی برای آن اعمال می شود.

هزینه های ارتباطی

راه های ارتباطی از جمله تلفن ، اینترنت و تلویزیون ماهواره ای متفاوت است. بین شرکتهای مخابراتی و سرگرمی ترکیه یک جنگ قیمت تمام عیاروجود دارد. به عنوان مثال ، Turk Telekomبسته های ماهواره ای اینترنتی ، تماس تلفنی و تلویزیونی نامحدود را ارائه می دهد و کانال های انگلیسی و ترکیه را نشان می دهد که هزینه همه آنها ۱۳۰ لیر در ماه است.

این مطلب به طور اجمالی به هزینه های رایج زندگی در ترکیه پرداخته است. قطعا هر فردی یا خانواده ای که قصد مهاجرت به ترکیه را دارد، پس از انتخاب شهر محل اقامت خود، باید به طور دقیقتر تمام این نکات را با جزییات دقیقتر بررسی کند، تا بتواند برآورد دقیق تری از هرینه های زندگی در ترکیه در دست داشته باشد.

یکی از موضوعات مهم در این رابطه که بیشترین هزینه را به دنبال دارد هزینه خرید ملک است.در رابطه با مهاجرت به ترکیه، به کمک ویرگول که جایی برای خواندن و نوشتن است، سعی داریم تا تمام موارد را با جزییات توضیح دهیم تا بتوانید برای مهاجرت به ترکیه به درستی تصمیم گیری کنید.

منبع : https://virgool.io/wtthome/%D9%85%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%87-%DA%86%D9%82%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-kgio3jixfajt

 

http://tecnoplus.blog.ir/