لیون سومین شهر فرنسه نه تنها به خاطر جاذبه های تاریخی و معماری که در یونسکو به ثبت رسیده است شهرت دارد بلکه به شهر خوراکی های خوشمزه در فرانسه شهرت دارد. اگر مقصد گردشگری شما فرانسه است و برای سفر به اقدامات لازم برای آن اخذ ویزای شینگن را انجام داده اید باید بگوییم تنها شهر پاریس مقصد عالی برای گردشگری در فرانسه نیست. هرچند که دیدن پاریس این شهر عشاق را نادیده نباید گرفت اما برخی شهر های فرانسه از جمله لیون نیز جاذبه های منحصر به فردی دارد که در این مقاله ضمن معرفی مختصر آن ، سفر به آن را به شدت توصیه می کنیم.

 

 

لیون یکی از شهر های مهم فرانسه است که  قدمت 2000 ساله دارد، و برای مدت 300 سال پاتخت کشور فرانسه بوده است، توسط رومیان تاسیس شده‌است بسیاری از مناطق تاریخی خود را به عنوان بخش قدیمی شهر حفظ کرده است. بیشترین آثار به جا مانده در منطقه Vieux Lyon لیون که از دوره رنسانس باقی مانده است.همچنین گذرگاه های سرپوشیده ای که در شهر وجود دارد آثار به جا مانده از دوره رنسانس است که در جنگ جهانی دوم نیز برای پناه دادن به سربازان فرانسوی به کار گرفته می شده است. به خوبی توانسته تکنولوژی امروز را در میان میراث به جا مانده خود ثبت و به یک شهر مدرن و امروزی تبدیل شود.

 

 

مطلب پیشنهادی : ویزای کار اتریش

 

 

 

لیون اکنون یک پایتخت پر جنب و جوش و غنی از معماری، فرهنگ است و جمعیت‌شناسی و اقتصاد پویای آن و موقعیت استراتژیک آن بین شمال و جنوب اروپا برای این شهر امتیاز بزرگی را به ارمغان آورده است همچنین با افزایش تعداد دانشجویان و رویدادهای بین‌المللی بیشتر و بیشتر به جهان باز شده است. از آنجایی که دیدنی های شهر لیون در شب به دلیل نورانی بودن به شدت چشمگیر است ،  به این شهر لقب پایتخت شب را داده اند. هنوز هم به رسم قدیم در شب بخشی از چراغ های گذشته آن روشن می شود.

 

 

لیون مهد سینما محسوب می شود چراکه برادران لومیر اولین تصویر متحرک سینمایی را در این شهر ساختند و همین موضوع شروع صنعت سینما محسوب می شود. از طرفی برای اولین بار اتومبیل ها در شهر لیون به پلاک مجهز شدند.

 

 

مردم این شهر که اکثرا به زبان فرانسه صحبت میکنند از اینکه شما در برخورد با آنها از اصطلاحات فرانسوی استفاده کنید استقبال می کنند. همچنین علائم و تابلوهای راهنمایی رانندگی اکثرا به زبان فرانسه است اما از آنجایی که لیون شهر توریستی است و هتل ها ، گالری ها و رستوران های بین المللی زیادی دارد ، به زبان انگلیسی با شما صحبت می کنند. همچنی رفت و آمد بسیاری از افراد در شهر لیون با دوچرخه صورت می گشرد که از نظر اقتصادی برای مردم این شهر یک مزیت مهم به شمار می شود.

 

 

موقعیت این شهر که میان دو رودخانه رون و سون و همچنین دو تپه  La Croix-Rousse و Fourvière قرار گرفته یک شهر توریستی تمام عیار با زیبایی های طبیعی محسوب می شود.

 

 

 

 

اقتصاد لیون

 

 

در زمان های گذشته لیون به تولید و بافندگی ابریشم شهرت داشته است.هنوز هم صنعت ابریشم یکی از اصلی ترین فعالیت های اقتصادی این شهرمحسوب می شود.اما علاوه بر این صنعت به دلیل موقعیت قرار گیری مناسب این شهر و دسترسی خوبی که از اروپا به این شهر وجود دارد بسیاری از شرکت های بیمه دفاتر اصلی خود راا در این شهر مستقر کرده اند . همچنی هزینه پایین املاک و مستغلات در این شهربه بسیاری از افراد اجازه می دهد که این شهر را برای سکونت انتخاب کنند.                                                                                                                                           

 

 

آب و هوای شهر لیون فرانسه

 

 

بر خلاف شهر های شمال فرانسه که آب و هوای سرد دارند ، لیون که در شرق این کشور قرار گرفته هوای معتدل وآفتابی ( نیمه قاره ای )  دارد. متوسط دمای هوای این شهر 11 درجه است اما درر زمستان هوای لیون فرانسه به منفی هم می رسد. بنابراین می توان گفت فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای سفر به لیون است.

 

 

 

دیدنی های لیون فرانسه

 

 

 

 

 

موزه هنرهای زیبا (Musée des Beaux Arts)

 

 

این موزه که بعد از موزه لوور مهم ترین موزه فرانسه به شمار میرد در میدان Place des Terreaux واقع شده است. این موزه در قرن 17 ساخته شده و در سال 1803 به طور رسمی افتتاح و در سال 1990 به طور کامل باز سازی شده است. موزه هنر های یک گنجینه ارزشمند از آثار بزرگ نقاشی و مجسمه از استادانی از جمله رامبراند، روبنس، پائولو ورونز، تئودور ژریکوو همچنین آثار به جا مانده از مصر است.بعد از بازدی از آثار منحصر به فرد این موزه برای استراحت می توانید به رستوران و کافه این مجموعه رفته و با خیالی آسوده از یک میان وعده لذیذ لذت ببرید.

 

 

 

 

محله‌ سنت جان و سنت جرج-اُلد تاون

 

 

برای تجربه قرون وسطای قدیم محبوب ترین جاذبه شهر لیون یعنی محله های قدیمی آن با ساختمان های نارنجی رنگ و سنگ فرش های به جا مانده از قدیم است. لذت قدم زدن در کوچه های باریک این محله و عبور از میان فروشگاه های و کافه های خیابان Rue Saint-Jean و Rue des Trois Maries حتما برایتان جالب خوهد بود.

 

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی : دیدنی های آلمان

 

کلیسای نوتردام دی فوویه لیون

 

 

کلیسای بی نظیر نوتردام دی فوویه که روی تپه های دی فوویه قرار گرفته، یکی از جاذبه های مهم لیون به شمار می رود. این کلیسا که 130 متر از رودخانه ارتفاع دارد زمانی ساخته شد که ساکنان شهر عهد بسته بودند که اگر لیون از جنگ فرانسه و پروس بتواند در امان بماند یک پناهگاه وابسته به مریم مقدس بسازند. به اینگونه کلیسای نوتردام دی فوویه با سبک بیزانسی و روم شرقی با چهار برج در اطراف و یک برج ناقوسی با مجسمه مریم مقدس طلایی ساخته شد

 

 

 

 

کلیسای جامع لیون

 

 

ساخت کلیسای جامع که در منطقه‌ی Vieux لیون قرار گرفته است در حدود سیصد سال زمان برده به همین دلیل شما می توانید معماری های رایج هر عصر را در آن مشاهده کنید. یک ساعت نجومی ، پنجره های رنگی و علامت صلیبی که در دو طرف آن قرار گرفته از ویژگی های این کلیسا است . همچنین ناقوس این کلیسا که "آنه ماری د لا پریماشیال" یکی از عظیم ترین ناقوس هایی است که در ساخت کلیسا استفاده شده است.

 

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی : راهنمای سفر به مادرید

 

 

Mur des Canuts

 

 

Rue St-Jean در منطقه Vieuxقدیمی ، یکی از محل های اصلی تجارت ابریشم به شمار می رفته است. بلوار DES Canuts یک نقاشی دیواری عظیم وجود دارد که با آبرنگ و بر روی دیوار گچی کشیده شده است. این نقاشی به خوبی معماری دوره رنسانس و ساختمان هایی که برای تجارت ابریشم به کار می رفته را به خوبی نشان می دهد.

 

 

 

 

گردشگری غذایی در لیون

 

 

در شهر لیون حدود 1500 رستوران وجود دارد و بی دلیل نیست که شهر خوراک شناس اروپا و شهرهزارمزه شناخته می شود. آب و هوای مناسب لیون و موقعیت جغرافیایی آن،  فرصت کاشت انواع سبزیجات تازه ، صید ماهی و پرورش خوک را فراهم می کند . به همین دلیل انواع مواد اولیه با کیفیت در اختیار رستوران های بی شمار این شهر قرار می گیرد و فرصت پخت غذاهای بی نظیر و درجه یک با انواع طعم های اصیل را به سرآشپز های مشهور این شهر می دهد.

 

بازارچه له هالز شهر لیون که مملو از فراورده های گوشتی و سوسیس های متنوع دست ساز است. همچنین دو بازار Boulevard de la Criox و Saint Antonie که محصولات دامی را عرضه می کنند نه تنها برای این شهر بلکه برای کل فرانسه یک جاذبه مهم محسوب می شود.این شهر تنها فرصت بازدی از و تجربه خوردن غذاهای خوشمزه نیست بلکه بسیاری از آموزشگاه های و مراکز و مدارس آموزش آشپزی در این شهر وجود دارد که حرفه ای ترین متد های آشپزی اروپایی را به علاقه مندان در زمینه آشپزی ارائه می دهد.

 

 

رستوران Bouchon با ارائه غذاهای سنتی لیون که سس های مخصوص دارد و در ظروف و کاسه های گرد صرف می شود خود یک جاذبه مهم برای شهر لیون به شمار می رود. یکی از غذا های معروف و سنتی آن Machon است که با ترکیب مغز گوسفند و پنیر و سس برای صبحانه و یک وعده غذایی سنگین است.

 

ماهیت غذایی لیون به قدری پر رنگ است که به گردشگران غذایی یک نقشه ارائه می شود که به زبان های مختلف ترجمه شده است.