اسید سالیسیلیک اسید بتا هیدروکسی محبوب (BHA) است که اغلب در محصولات مراقبت از پوست با لک‌ها ترکیب می‌شود. در مقایسه با آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) سالیسیلیک محلول در روغن است به این معنی که می تواند به لایه های زیرین پوست نفوذ کند و به باز کردن منافذ هر گونه باکتری، باقی مانده یا سبوم اضافی که می تواند به لکه ها، جوش های سرسیاه و اشکال دیگر تبدیل شود کمک کند. از لکه ها همچنین یک لایه‌بردار شیمیایی قوی است، به این معنی که می‌تواند هرگونه تجمع سلول‌های مرده پوست را که اغلب منجر به کدر، خشک، بی‌درخشش و اغلب لکه‌های پوسته‌دار و خشک روی پوست می‌شوند را از بین ببرد.

اسید سالیسیلیک را می توان با فرمولاسیون های مختلف محصولات مراقبت از پوست ترکیب کرد، سرم هایی که عموماً دارای بالاترین میزان قدرت هستند. این باعث می شود که این ماده در شفاف و سالم نگه داشتن پوست بسیار موثر باشد، اما در صورت استفاده نادرست یا استفاده بیش از حد در طول روتین روزانه مراقبت از پوست، باعث خشکی پوست می شود. اگر می خواهید در مورد این BHA هوشمندانه بیشتر بدانید، می توانید راهنمای ما در مورد مزایای مراقبت از پوست اسید سالیسیلیک را بررسی کنید.

آیا استفاده هر روز از اسید سالیسیلیک مشکلی ندارد؟

بله، مصرف هر روز اسید سالیسیلیک اشکالی ندارد، اما به دلیل گاهی اوقات باعث تحریک پوست می شود، بسیاری از متخصصان پوست و متخصصین پوست توصیه می کنند که اسید را در حد اعتدال مصرف کنید و در صورت عدم وجود علائم، 3 بار در هفته از آن استفاده کنید. از هر واکنشی، می توانید یک یا دو روز دیگر مصرف را افزایش دهید. هنگام استفاده از یک محصول بدون نسخه، می توانید انتظار داشته باشید که درصد اسید سالیسیلیک بین 0.5٪ تا 2٪ استحکام داشته باشد، هر چیزی بالاتر در محصولات تجویزی یافت می شود و در درمان هایی که توسط متخصص زیبایی آموزش دیده استفاده می شود، استفاده می شود. گذاشتن زمان کافی برای سازگاری پوست با اسید نیروگاه بهترین راه برای جلوگیری از هرگونه تحریک یا شعله ور شدن پوست است.

برای کمک به درک بهتری از نحوه عملکرد اسید سالیسیلیک روی پوست و تعداد دفعات استفاده از آن؛

  • با استفاده از یک محصول حاوی اسید سالیسیلیک 3 بار در هفته شروع کنید
  • اگر هیچ نشانه ای از تحریک وجود نداشت، می توانید دفعات استفاده از محصول را افزایش دهید
  • به پوست خود اجازه دهید تا به طور کامل با استفاده از اسید سالیسیلیک سازگار شود تا از هرگونه واکنش پوستی مانند پاک کردن روغن های حیاتی آن جلوگیری شود.
  • اگر نوع پوست خشک یا حساسی دارید، باید از مصرف اسید سالیسیلیک خودداری کنید زیرا برای پوست بسیار قوی است.
  • اگر هنوز نگران تأثیر اسید روی پوست خود هستید، با پزشک عمومی یا متخصص پوست خود مشورت کنید
  • اگر پوست چرب یا مستعد لک دارید، سعی کنید از یک سرم حاوی اسید سالیسیلیک در طول شبانه روز خود استفاده کنید، زیرا این به این ماده زمان بیشتری برای مبارزه با هرگونه نگرانی پوستی در هنگام خواب می دهد.
  • همیشه قبل از استفاده از هر محصولی روی پوست خود، به مدت 24 ساعت یک آزمایش پچ انجام دهید
  • اطمینان حاصل کنید که همیشه از SPF روزانه 30 و بالاتر استفاده می کنید تا از پوست در برابر آسیب های مضر اشعه ماوراء بنفش محافظت کنید.

در آنجا نکات مفیدی در مورد نحوه استفاده از اسید سالیسیلیک و اقدامات احتیاطی که باید هنگام وارد کردن آن به روتین مراقبت از پوست خود انجام دهید، دارید. اگر به طور خاص می‌خواهید جوش‌ها و لکه‌ها را هدف قرار دهید، می‌توانید در پست وبلاگ ما درباره نحوه درمان جوش‌ها با اسید سالیسیلیک اطلاعات بیشتری کسب کنید.

چند بار باید از اسید سالیسیلیک استفاده کنید؟

شما می توانید دو بار در روز از اسید سالیسیلیک استفاده کنید، اما فقط پس از اینکه پوست شما تحمل خود را افزایش داد. پوست‌های چرب و مستعد آکنه از استفاده مکرر سود می‌برند، با این حال در هنگام استفاده از این ماده قوی باید اقدامات احتیاطی را رعایت کرد. هنگامی که در نظر می گیریم چند بار باید از اسید سالیسیلیک استفاده کنید، می توانید با نوع محصول مراقبت از پوستی که تصمیم به استفاده از آن دارید شروع کنید، برای مثال شستشوی صورت، به طور کلی حاوی درصد کمتری از لایه بردار است و از جمله این واقعیت است که باید آن را بشویید و می توانید از آن استفاده کنید. آن را هر روز البته به یاد داشته باشید که مراقب احساس پوست خود باشید و از تحریک جلوگیری کنید.

در مورد تونرهای اسیدی که معمولاً برای مدت طولانی تری روی پوست باقی می مانند و حاوی سطح بالاتری اسید در فرمولاسیون خود هستند، اما اگر پوست شما از انجام این کار راضی است، می توان از آنها روزانه استفاده کرد. تونرهای غنی شده با لایه بردارهای شیمیایی مانند BHA برای پوست بسیار مفید هستند و می توانند سد پوست مرده را از روی صورت از بین ببرند و در نتیجه نفوذ بهینه محصول را در پوست ایجاد کنند. سرم های بدون نسخه حاوی بالاترین درصد هستند و فقط باید 3-4 بار در هفته استفاده شوند تا پوست بدون اینکه بیش از حد خشن شود، از مزایای آن بهره مند شود.

  • پاک کننده و ژل صورت حاوی 0.5-5% یک بار در روز استفاده کنید
  • لوسیون های حاوی 1-2 درصد 1 تا 2 بار در روز استفاده می شود
  • پمادهای لک حاوی 3 تا 6 درصد به صورت موضعی بر روی لک ها استفاده می شود
  • پدهای لایه بردار حاوی 0.5-5٪ 1-2 بار در روز استفاده می شود
  • محلول های همه اور حاوی 0.5-2٪ 1-2 بار در روز استفاده می شود

برای اطلاعات بیشتر درمورد تونر میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://eitoo.ir/magazin/%d8%aa%d9%88%d9%86%d8%b1-%d8%b5%d9%88%d8%b1%d8%aa-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f/

عوارض جانبی اسید سالیسیلیک چیست؟

شایع ترین عوارض جانبی که می توانید در هنگام استفاده از اسید سالیسیلیک تجربه کنید عبارتند از:

  • احساس سوزش یا سوزش در هنگام استفاده از محصول برای اولین بار روی پوست که می تواند بیش از 5 ثانیه باقی بماند
  • سفتی و خشکی پوست در اثر استفاده از محصولی که برای نوع پوست شما بسیار قوی است
  • لکه های پوسته پوسته و قرمز رنگ
  • جوش‌های آکنه و لکه‌های ناشی از پاک شدن سبوم ضروری پوست

در صورت مشاهده هر گونه تورم، تاول یا بثورات پوستی باید فوراً استفاده از محصول را متوقف کرده و از پزشک کمک بگیرید.

اگر متوجه شدید که بیش از حد از هر یک از این محصولات ذکر شده استفاده می کنید، ممکن است متوجه شوید که پوست شما سفت و ناراحت کننده می شود، این به دلیل آسیب دیدن سد محافظ طبیعی پوست است که روغن های حیاتی و آب از پوست توسط اسید لایه بردار از بین می رود.

چه زمانی مصرف اسید سالیسیلیک را قطع کنم؟

اگر متوجه شدید که پوست شما مستعد جوش های مکرر است، باید استفاده از اسید سالیسیلیک را متوقف کنید، سپس استفاده از اسید سالیسیلیک باید به یک مرحله منظم در روتین مراقبت از پوست شما تبدیل شود. با ترکیب لایه‌بردار شیمیایی با تعدادی دیگر از مواد مراقبت از پوست، ترکیبی از محصولات ایجاد می‌کنید که سالم‌ترین و شادترین پوست را برای شما به ارمغان می‌آورد.

در اینجا چند نمونه از مواد تشکیل دهنده پوست وجود دارد که به بهترین شکل ظاهری پوست کمک می کند.

  • اسید هیالورونیک
  • نیاسینامید
  • ویتامین سی
  • اسید گلیکولیک
  • اسید لاکتیک
  • رتینول

همه مواد بسیار قوی هستند و برخی از آنها مانند رتینول و اسید گلیکولیک باید به آرامی وارد روتین شما شوند و تنها زمانی که متخصص پوست یا متخصص مراقبت از پوست به شما اجازه داده شود. پیدا کردن روتین مناسب برای شما کار آسانی نیست و ممکن است برای یافتن بهترین فرمول ها و محصولات برای خود چند بار تلاش کنید، زمانی که این کار را انجام دهید، درخشان ترین، شفاف ترین و جوان ترین پوست را خواهید داشت.

آیا پس از استفاده از اسید سالیسیلیک، ترک خوردن طبیعی است؟

بله، مواد قوی مانند اسید سالیسیلیک اغلب می تواند منجر به تشدید تحریک و واکنش های منفی پوست شود. این به طور معمول به دلیل افزایش لایه برداری سلول های مرده پوست است که اغلب می تواند باعث خشکی و ناراحتی شود.

همچنین ممکن است متوجه شوید که از جوش‌ها و لک‌های مکرر رنج می‌برید، زیرا اسید سالیسیلیک عمیقاً در منافذ کار می‌کند. سپس تمام "گنک" ناخواسته را به سطح پوست فشار می دهد و در نتیجه لکه ها و جوش های مختلفی مانند جوش های سرسیاه و سرسفید ایجاد می شود. این لکه ها پس از اولین بار مصرف ظاهر می شوند و پس از 4 هفته از بین می روند. با این حال، اگر متوجه شدید که هیچ بهبودی وجود ندارد، استفاده از محصول اسید سالیسیلیک خود را متوقف کنید و با پزشک یا متخصص پوست خود مشورت کنید.

در اینجا شما کمی جزئیات بیشتر در مورد استفاده از اسید سالیسیلیک و نحوه استفاده روزانه از آن دارید، فراموش نکنید که برای کسب اطلاعات بیشترمی توانید وارد وب سایت ایطو به نشانی  https://eitoo.ir/  شده و به صورت رایگان از متخصصان این حوزه مشاوره دریافت کنید.