به دو دلیل نحوه خوابیدن بعد از کاشت مو اهمیت دارد: 
 

  • پیشگیری از تماس محل کاشت با سطح زیر سر مانند بالش
  • جلوگیری از سرازیر شدن مایعات زیر پوست در هنگام کاشت و ورم صورت و مخصوصا دور چشم ها به دلیل زاویه نامناسب خواب

 

بهترین نحوه خوابیدن بعد از کاشت مو


در اینجا بهترین حالت خواب بعد از کاشت مو آورده شده است:
 

به پشت خوابیدن و زاویه 45 درجه سر


در مدت  5 تا 7 روز اول بعد از کاشت مو، بهترین راه، خوابیدن به پشت است.به صورتی که سر شما زاویه  45 درجه رو به بالا داشته باشد. این وضعیت شبیه به زمانی است که در مقابل پزشک خود نشسته اید. به این ترتیب بالا تنه با لا تز از پایین تنه شما قرار می گیرد.
برای اینکه در این حالت قرار بگیرید می تواند از دو بالش روی هم استفاده کرده و برای خواب سر و کمر خود را به آن ها تکیه دهید.

چرا با زاویه 45 درجه بخوابیم؟

خوابیدن به این شیوه به گونه ای که بالاتنه شما بالاتر از پاهای شما قرار بگیرد باعث کاهش فشار خون و جریان خون رسانی شده و به این ترتیب باعث کاهش تورم ناشی از سرازیر شدن مایعات به پایین و نزدیکی چشم های می شود. به همین دلیل بهتر است با زاویه بخوابید و همزمان ناحیه پیشانی خود را ماساژ دهید تا بتوانید مایعات و مواد بیهوشی که به زیر پوست تزریق شده  را در فضای بالای سر خود و نزدیکی گوش ها و شقیقه جلوگیری کنید. در غیر این صورت این موارد به پایین و اطراف چشمان شما سرازیر شده و تورم اطراف چشم را به دنبال دارد. شده خوابیدن به این شکل به کاهش فشار خون از جریان یافتن به ناحیه پیوند شده کمک می کند.

شاید در روز های اول خوابیدن با زاویه 45 درجه برایتان ناراحت کننده باشد و نتوانید خوب بخوابید اما ظرف چند روز به آن عادت کرده و راحت تر شب ها را سپری خواهید کرد.

 

نحوه درست خوابیدن بعد از کاشت مو
 

خوابیدن روی بالش کوچک


بسیاری از افراد عادت دارند هنگام خواب از بالش های بسیار بلند استفاده کنند،اما استفاده از این نوع بالش ها پس از کاشت مو به دلیل اینکه به بیماران اجازه می دهد سر خود را آزادانه بچرخانند و باعث آسیب به فولیکول ها شوند، بهتر است برای مدتی کنار گذاشته شود. برای جلوگیری از این امر، از یک بالش کوچک در زیر سر استفاده کرد تا به راحتی سر شما در معرض افتادن نباشد.


استفاده از یک حوله بر روی بالش

 

برای احتیاط بیشتر بهتر است یک حوله نرم و تمیز را روی بالش خود قرار دهید تا محل برداشت مو و پوست سر شما با سطحی، نرم، تمیز و عاری از میکروب در تماس باشد.


استفاده از دو بالش در طرفین


بیماران می توانند از دو بالش بلند استفاده کرده و آنها را در سمت چپ و راست بدن قرار دهند.این کار باعث می‌شود که آن‌ها به پهلو نخوابند و هر زمان که در خواب به این حالت بخوابند بالش ها از این کار جلوگیری می کنند


استفاده از بالش گردن


معمولاً پس از کاشت مو، به بیماران توصیه می شود از بالش های گردنی استفاده کنند تا محل برداشت موها که معمولا پشت سر آن ها است، با بالش تماس نداشته باشد. همچنین بالش های گردنی به گونه ای است که تا حدی از گردش گردن شما به چپ و راست جلوگیری می کند.


استفاده از روبالشی تمیز و پاکیزه


برای چند روز پس از درمان، باید مراقب تمیزی دقیق تخت، روبالشی و ملحفه های خود باشید تا از هرگونه خطر عفونت دوری کنید. آنها را با پاک کننده ای بشویید که حاوی هیچ گونه آلرژی نباشد که می تواند پوست سر شما را تحریک کند.


خواب منظم و کافی داشته باشید


استراحت به بازسازی زودتر پوست شما، التیام درد و کاهش ورم کمک می کند و به همین دلیل بهتر است در این فاصله 10 روزه بعد از کاشت خواب منظمی داشته باشید. بدور از استرس و شرایط عصبی به زاویه 45 درجه بخوابید.

 

اشتباهات خوابیدن بعد از کاشت مو
 

 

اشتباهات رایج هنگام خواب بعد از کاشت مو


وضعیت های خواب خاصی وجود دارد که بیماران باید پس از کاشت مو از آنها اجتناب کنند.اگرچه در بین بسیاری از افراد این حالت خواب بسیار رایج است، اما لازم است برای مدتی بعد از کاشت مو  از این شیوه های خوابیدن اجتناب کنند.
 

اولین اشتباه : خوابیدن به پهلو 


به طور کلی، خوابیدن به پهلو بعد از کاشت مو حداقل در یک هفته اول بعد از کاشت بسیار اشتباه است. زمانی که شما به پهلو می خوابید، صورت و پیشانی شما مدام با بالش و سطح زیر سر شما اصطکاک خواهد داشت. این موضوع می تواند به فولیکول های مو آسیب برساند. 
 

دومین اشتباه : غلط خوردن در خواب بعد از کاشت مو


قرار دادن دو بالش در دو طرف بدن شما به دلیل جلوگیری از غلط خوردن شما توصیه می شود. به دلیل اینکه در حالت ناهشیار ممکن است به صورت غیر ارادی در خواب غلط بخورید، بهتر است تا حد ممکن از این عادت خود فاصله بگیرید. این موضوع می تواند به فولیکول های موی تازه کاشته شده آسیب برساند.
 

سومین اشتباه : خوابیدن روی شکم

 

برخی افراد فکر می کنند که خوابیدن روی شکم آسیب کمتری به موهای کاشته شده وارد می کند. در واقع، خوابیدن روی شکم نه تنها به موهای تازه کاشته شده آسیب می رساند، بلکه باعث افزایش تورم در صورت شما نیز می شود.

 

نحوه خوابیدن بعد از کاشت ابرو
 

کاشت ابرو نیز مانند کاشت مو به روش پیوند های فولیکول های مو صورت می گیرد. بنابراین می توان گفت نحوه خوابیدن بعد از کاشت ابرو مانند کاشت مو بسیار اهمیت دارد.
 نحوه خوابیدن بعد از کاشت ابرو نیز مانند کاشت مو به دو دلیل اهمیت دارد:


1- جلوگیری از تورم بیش از حد ابرو در ناحیه چشم و اطراف ابرو
2- جلوگیری از تماس با ناحیه ابرو با بالش و آسیب به فولیکول های تازه کاشته شده
 

چگونه نحوه خوابیدن بعد از کاشت ابرو از تورم بیش از حد چشم ها جلوگیری می کند؟


در ابتدا لازم است است بدانید که ورم و التهاب چشم ها بعد از کاشت ابرو کاملا عادی و طبیعی است. در کاشت مو در صورتی که شما محل پیشانی را ماساژ ندهید به دلیل جاذبه  مواد زیر پوست به اطراف چشم ها سرازیر شده و تورم ایجاد می کند. اما در کاشت ابرو کمی متفاوت است.
در کاشت ابرو به دلیل اینکه مواد تزریق شده و بی حسی موضوعی دقیق در ناحیه اطراف ابرو و چشم ها انجام می شود، ورم به صورت کاملا طبیعی اتفاق می افتد. بنابراین تحوه خوابیدن شما تنها می تواند ورم این ناحیه را کنترل کرده و از وارد آوردن فشار اضافی به این ناحیه و ملتهب شدن بیشتر آن جلوگیری کند.
در صورتی که به پهلو بخوابید بگونه ای پیشانی و اطراف ابروی شما در معرض تماس با سطح خواب شما باشد ورم آن دیر تر بهبود پیدا می کند.
 

چگونه نحوه خوابیدن بعد از کاشت ابرو از آسیب به فولیکول های مو در ابرو جلوگیری می کند؟


همانطور که میدانید یکی از اصول مراقبت ابرو ها بعد از کاشت این است که موهای تازه کاشته در ناحیه ابرو با سطح و حتی دست شما تماس نداشته باشد. چراکه این موها بسیار ظریف بوده و بسیار آسیب پذیر است در صورتی که با هر  سطحی تماس پیدا کند دچار ریزش شده و اگر در روز های اولیه بعد از کاشت این اتفاق بیفتد، این احتمال وجود دارد که هر گر دوباره رشد نکند. به همین دلیل لازم است به شیوه ای بخوابید که ابرو های شما با ناحیه بالش، پوست سر و دست و گردن شما تماس نداشته باشد.
 

مهمترین نکات نحوه خوابیدن بعد از کاشت ابرو


به همین دلیل توصیه های بعد از کاشت مو برای ابرو نیز صدق می کند:

1- اگرچه ناحیه اطراف چشم های شما به صورت طبیعی بعد از کاشت ابرو دچار ورم و التهاب است، اما همچنان بهتر است با زاویه 45 درجه بخوابید تا مطمئن شوید سر شما هنگام خواب روی بالش نمی لغزد.
2- توصیه های نظافتی روی بالش و محلی قرار گرفتن سر شما برای کاشت ابرو نیز صدق می کند. به دلیل اینکه برداشت مو برای کاشت ابرو از ناحیه پشت سر شما صورت می گیرد، بهتر است نظافت و پاکیزگی محل بالش و پوست سر خود را جدی بگیرید تا از بروز عفونت در این ناحیه جلوگیری کنید.
3-از تماس دست با محل کاشت پرهیز کنید. از آنجا که خاراندن می تواند به هر دو ناحیه هم محل کاشت و هم محل برداشت فولیکول مو آسیب بزند، به همین دلیل بهتر است از آن اجتناب شود.همچنین باعث خارش پوست سر شما می شود که شما این دو ناحیه را با دست لمس کنید.

منبع : https://elenaclinic.com/