همان طور که همه مان می دانیم امروزه در کشورمان کنکور یک معظل محسوب می شود و تقریبا تمام خانواده ها و دانش آموزان را درگیر خود کرده است، بداین صورت که قبولی و موفقیت در کنکور به یک رویا و آرزو تبدیل شده است.
که موفقیت در این مسیر پر فراز و نشیب و پر دغدغه به عوامل گوناگونی از جمله خود دانش آموز، والدین، محیط مدرسه و آموزشی،‌ مدرسان و منابع کنکوری استفاده شده بستگی دارد.

 

شاگردان ممتاز و موفقیت در کنکور

برخلاف انتظار همواره شاگردان ممتاز در مدرسه و دارای معدل بالا نتوانسته اند نتیجه موفقیت آمیزی در کنکور کسب کنند که این نشان از آن دارد که مقدار سواد علمی تنها راه چاره و عامل موفقیت در کنکور نیست. پس نتیجه ای که می توان گرفت این است که شیوه موفقیت در مدرسه با شیوه موفقیت کنکوری متفاوت است.

 

استرس و موفقیت در کنکور

بی شک تمامی کسانی که برای شرکت در کنکور تلاش می کنند دچار استرس و اضطراب می شوند، چه از رتبه اول کنکور و چه رتبه های چندین رقمی دچار این مشکل هستند که شاید اگر استرس ناشی از کنکور وجود نداشت اوضاع متفاوت می شد.
اما نکته ای که در این باب اهمیت دارد کنترل و برخورد هوشمندانه با این استرس هم از طرف داوطلب کنکور و هم خانواده و اطرافیان است.

 

 

 

عوامل موفقیت در کنکور 

قطعا به هم پیوستن تمامی عوامل سبب موفقیت در کنکور سراسری ورود به دانشگاه خواهد شد که چند مورد را با هم مرور می کنیم:

تلاش و پشتکار:

بی شک مهم ترین عامل در موفقیت در کنکور تلاش بی وقفه وخستگی ناپذیری است که بارها شاهد بوده ایم کسانی با تلاش بی قفه و بی نظیر خود توانسته اند همه را مبهوت کنند. اما به این نکته هم باید اشاره کرد که تلاش تنها کافی است، تلاشی که عوامل دیگر همراه آن باشد، فقط اتلاف انرژی و وقت است.

کنترل استرس:

بی شک کنترل و هدایت استرس از عوامل مهمی است که باید هم از طرف دانش آموز، هم خانواده و اطرافیان و هم مشاور تحصیلی مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر این که باید به کنترل استرس و اضطراب پرداخته شود، از سوی دیگر بایستی به افزایش و تقویت اعتماد به نفس پرداخته شود. تقویت باور به این که، من می توانم خود همواره سبب موفقیت هزاران فرد شده است. پس داوطلبان کنکوری به توانایی ها، استعدادها و ویژگی های خود باور داشته باشید.

 

 

 

برنامه ریزی:

یکی از مهم ترین عوامل موفقیت است که نه تنها فقط برای شرکت در کنکور سراسری بلکه در تمامی مراحل زندگی سبب تمایز و موفقیت خواهد شد. بی برنامه بودن سبب سردرگمی و مشغول شدن ذهن و خستگی مفرط یک داوطلب کنکوری خواهد شد.

برنامه داشتن و منظم درس خواندن بی شک سبب موفقیت در کنکور خواهد شد. که برنامه داشتن می تواند شامل چند قسمت باشد، که شامل: استفاده و مشاوره گرفتن از مشاوران تحصیلی. صحبت و کسب تجربه از افراد موفق در کنکور سراسری. استفاده از برنامه مطالعاتی و استفاده از آزمون های آزمایشی موسسات آموزشی مختلف می باشد.

کیفیت مطالعاتی: همه می دانیم صرفا مطالعه و افزایش ساعت مطالعاتی عامل موفقیت و توانایی یک فرد کنکوری نیست.
کیفیت مطالعاتی هر شخص با توجه به ویژگی های فردی هر شخص قابل تغییر است، برای مثال زمان مطالعه خیلی اهمیت دارد، که بعضی افراد در شب و یا بعضی در طی روز و صبح اول وقت انرژی بیشتری دارند که این تایم را کسی جز خود داوطلب نمی تواند تعیین و مشخص کند.

نوع تغذیه و مقدار آن و میزان استراحت در طی شبانه روز از دیگر عوامل مهم برای بهبود کیفیت مطالعه است.

هم چنین مکان مطالعه از مهم ترین عوامل در بهبود کیفیت مطالعه است، به عنوان مثال خیلی افراد می گویند ما در منزل نمی توانیم خوب تمرکز و مطالعه داشته باشی و تمایل دارند برای مطالعه به کتاب خانه مراجعه کنند و یا حتی برعکس، افرادی هستند که در کتاب خانه نمی توانند تمرکز خوبی داشته باشند.

 

روش مطالعه و موفقیت در کنکور

هر شخص برای خود باید بتواند روش مشخص مطالعاتی را داشته باشد و این موضوع اهمیت فراوانی دارد و به هیچ عنوان نمی توان از افراد موفق روش مطالعاتی اشان را تقلید کرد، چرا که ویژگی ها و توانیی های هر فرد منحصر به فرد است. در آخر نتیجه می گیریم به هم پیوستن تمامی این عوامل می تواند سبب موفقیت در کنکور سراسری شود و این ها راز موفقیت در کنکور می باشد.

 

منبع مناسب برای کنکور

انتخاب منبع مناسب بخشی بزرگی از موفقیت در آزمون سراسری را رقم میزند. حرف آخر با روش های جدید توانسته منابع بسیار عالی برای دانش آموزان و کنکوری ها تدارک ببیند. آموزش مفهومی و شهودی، ارائه راهکارهای سریع تست زنی، زمان کم تدریس و تطبیق بالا با آزمون سراسری بخشی از ویژگی های بسته های حرف آخر است.